tisdag 7 april 2009

Möte 7 april

Utmaning 97 - 7 april
Här kommer en övning från författarcoachen Johanna Wistrand:Klicka slumpmässigt på en av webkamerorna. Föreställ dig att en man och en kvinna möts på platsen du ser framför dig, som webkameran visar. Hon är glad och han är arg. Känner de varandra? Har de stämt möte? Känner de inte varandra och möts slumpmässigt? Vad händer mellan dem? Du får högst en halv minut på dig att bestämma dig för detta. Skriv sedan ner en scen, gärna med dialog!Skriv i exakt sju minuter.http://www.webbkameror.se/webbkameror/index.php

* Jag tog Alingsås 7.50. Då jag är dyslektiker så gav jag mig tiden att gå igenom med rättstavingsprogrammet innan jag lade ut texten. Annars är det bara snabb rinnande text. inga förändringar. Detta var en kul övning*

Hon är på väg över torget. Klockan är 7.50 och hon ska möta en en gammal väninna vid tåget. Han kommer gående från andra hållet över torget. Raska steg, så raska att det är på gränsen till att springa. Han ska med bussen och sedan hem och sova efter en lång natt på jobbet. Hon svänger sin röda väska och tänker på sist de sågs. Det var då hon blivit presenterad för Per.
"Aj, se dig för kärring" Båda stannar upp och hon svara:
"Hoppsan, jag såg dig inte"
"Nä, tydligen inte. Din förbannade väska träffade mig nästan i ansiktet"
"Jag ser det, du blev lite röd på halsen"
"Ja, där ser du, de var en djävla smäll du gav mig" Han tittar på klockan och fortsätter:
"Djävlar, förbannade skit, nu har jag missat bussen"
"Det går väl fler, så farligt var det väl inte. Du borde nog försöka arbeta på ditt humör, negativa människor lever 7,4 år kortare än positiva människor" Nu spändes var muskel i hans kropp, knogarna vitnade och ögonen blev svarta.
"Du kommer inte leva länge din djävla häxa, du brinner snart på ett förbannat påskbål" Hon tittar lite förvånat på honom så svarar hon:
"Ha en bra dag och puss på dig också" så går hon vidare med väskan fortfarande svängande.

6 kommentarer:

Martin Hegardt sa...

Oj, finns det så där arga människor, bara för en liten smäll på halsen...

Det var en bra dialog, snabb och trovärdig med skön knorr på slutet.

Margareta sa...

Jag gillar slutet när kvinnan opåverkad vandrar vidare fortfarande på gott humör. Fint flyt i dialogen!

skimmer sa...

roligt, kul med ilska hos andra..
bra beskrivet av en kvinna som gör vad som faller henne in och med sitt liv orubbat.

Gnapp sa...

Såna där kommentarer som man aldrig kommer på i tid. :-)

Cecilia Sahlström sa...

Hej Tjotten! Härlig kvinna och ilsken karl!:=) Skönt att hon förblev opåverkad. Fint sammanhängande dialog och jag håller med Martin om knorren på slutet. Cissi

liselotte sa...

Jag instämmer helt med de andra. Vad bra att hon gav svar på tal.