tisdag 14 april 2009

Där har jag aldrig varit. 14 april

.
Utmaning 104 - 14 april
Skriv om en plats du aldrig varit på.

Det som oftast finns närmast, vet man minst om. Eller så är det så att man förväntas veta extra mycket om platser där man har sin vardag.

När vi flyttade ner till Österlen så hade vi många resor, länder, världsdelar och paradisöar bakom oss. Nu ville vi stanna upp hitta hem, eller vad det nu var. Vi valde att bosätta oss på ett av Sveriges paradis för turister. Min tanke var att nu skulle jag utforska var bit av Österlen som nu var vårt hem och det har jag verkligen varit duktig på.

Vad är det då gäster och turister på Österlen förväntarsig och vet om platsen. Konst, loppis och caféer i vart hörn. En otroligt lång och vacker strand. Mycket sol. Pittoreska fiskebyar där man köper färskrökt fisk. Kivik med alla äppelodlingar. Underbara naturreservat. Öppna fällt och pilkantade vägar. Alestenar och Glimmingehus som man bara måste besöka.

Vad var det jag skrev? Glimmingehus! Där har jag åktförbi många gånger. Ligger bara ca 1 mil från oss men jag har aldrig varit inne där. Det ska vara nordens bäst bevarade medeltidsborg. Redan 1499 startade bygget av detta gigantiska stenhus. Jag tror nästan alla som hälsat på oss varit där samt min man och mina barn har varit där. Men ännu har jag inte satt min fot innanför dessa gamla sten väggar.

Måste erkännas att suget inte är allt förstort nu längre. Huset ser faktiskt inte så spektakulärt ut men estetiskt kanske man kan säga. Men vad jag hört ska det vara desto intressantare på insidan särskilt om man tar sig tid att gå en guidad tur så får man tydligen ut mycket av besöket. Kommer man dit mitt i Österlens bastuhetta så behövs en varm tröja vid besöket, annars blir kontrasterna förstora har det sagts till mig.

Så kanske är det värt ett besök på Glimmingehus i år. Fast i ärlighetens namn så är det i så fall bara för att "jag ska ha varit där", jag har mina andra mindre turistfyllda paradisställen här på Österlen.
.

4 kommentarer:

Betty sa...

Intressant text. Så kan de vara för många av oss, att vi missar det som finns nära. Och Österlen har ju mycket annat vackert att erbjuda oss också, precis som du skriver.

Tack för din kommentar. Då får jag prova Karmskogs nästa gång jag har vägarna förbi Simrishamn. :)

/Betty

liselotte sa...

Gå in o borgen. Den är mera spännande innanför murarna. Men du har helt rätt det finns så mycket annat att se på Österlen

Margareta sa...

Kanske är det också roligt att ha något kvar att utforska, något man "borde" gjort men som av någon anledning inte blivit av. Om du går dit vore det spännande att höra om du upplevde något särskilt.

Caisa sa...

Hej!

Tack för besöket =)

Intressant tolkning av uppgiften tyckte jag att skriva det som en mer traditionellt blogginlägg där du själv hamnar i mittpunkten. Ser fram emot att läsa en ny färgstark text i morgon =)