fredag 9 januari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

Skriv 150 ord om 5 vita ting!

Inredningstidningar, bloggar fyllda av Shabby Chic, fransklantstil o bondromantik. Allting är vitt.
Draperade vita lakan över sofforna, vita putsade väggar med vackra franska väggord. Vita kuddar, vitt porslin, vita lampor och naturligt vis en lätt sliten vit köpmansdisk. Ja som sagt, vitt, vitt, vitt.
Först blir jag bländad. Kan inte urskilja något, allt bara smältersamman till en vit massa. När ögonen vänjer sig på samma sätt som de gör vid mörker, börjar jag ur skildra detaljerna. Vitt finns i många nyanser. Små skillnader men ändå. Rosavitt, grönvitt, blåvitt och naturligt vis beigevitt.
Det som slår mig är att i dessa hem kan det inte bo småbarn eller husdjur. Här bor nog de som behöver ljusterapi eller som lider av städmani. Älskar man att samla på massa småsaker, så kan man ställa ut dem överallt det ser ändå inte överbelamrat ut. Det blir lätt ett helhetsintryck, som sockervadd utspritt överallt. Men damma måste man väl, eller hör det också till stilen. Gråvitt är också vitt.
Själv föredrar jag lite färg som piggar upp. Att min svarta hund får fara runt som han vill. Men framför allt slippa städa så ofta.

Något lite mer än 150 ord blev det, sorry.

Inga kommentarer: