onsdag 28 januari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

.
Som man bäddar får man ligga, sägs det. Hitta på en egen metafor som motsvarar ordspråket! Hur vill DU uttrycka att man får skylla sig själv? Bädda (ooops!) in ditt ordspråk i en kort scen.
.
Han tänkte inte utan körde för fort bara på.
Sikten skymdes av vägens damm.
Plötsligt i diket låg föraren till en Renault.
Att skada en oskyldig det är skam.
.
Komma fram rätt gör bara de smarta,
som ansvarsfullt studerar sin karta.
.
Kanske jag försöker igen senare då jag inte blev helt nöjd. Bör kanske läsa mitt eget ordspråk ;-)
.
Den som springer in i väggen får ont.
.
Som du bakar får du smaka.
.
Förstora byxor ramlar ner

5 kommentarer:

marmoria sa...

Tjusigt! "Den som springer in i väggen får ont" ska jag genast börja använda. Lagom lakonisk.

Sofie B-C sa...

Min favorit är "förstora byxor ramlar ner" -det får mig att associerar till "den som gapar efter mycket..." - och där ngn tagit på sig mer än de kan upprätthålla; hålla uppe! Ja, man kommer nog, som du sa ha ordspråk virvlandes idag. Skickade ett svar via emailen som du gett, igår; ser fram mot att höra mer om Österlensvardagen! Ett särskilt lycka till med hönorna! //Sofie

Anonym sa...

"Den som springer in i väggen får ont" var bra :)
/A.

Cecilia Sahlström sa...

Vilka bra ordspråk. Dessutom kort och kärnfullt inlägg från din sida:=)!

Gnapp sa...

Sött!