torsdag 29 januari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

.
Skriv din egen varningstext!
Skriv sedan en kort scen om någon som bryter mot (eller bortser ifrån) varningstexten!
.
Varnings skylten är som den "varning för vägbulor" fast med små knoppar på bulorna och våg formad rand under.
.
Det är eftermiddag och jag är på väg hem från jobbet. Lite trött i skallen, huvudvärk på väg. Kan bero på värmeböljan som kommit. Tänker lite förstrött på vad vi ska göra på semestern som börjar om en drygt vecka .
Framför mig kör en Volvo v70 rostig, handmålade med någon eldsflamma på.
Havet börjar synas på min vänstra sida. Här är så vackert. Bortom nästa krök blir det ännu vackarare. Där kör man nästan nere på stranden. Vi brukar ta ett kvälls dopp där ibland. Kanske går det att göra i kväll.
Så svänger jag ner mot stranden. Volvon framför mig bromsar tvärt till. Jag kastar hela min tyngd på bromsen. Däcken tjuter. Hjärtat bankar. Knogarna vitnar av det krampaktiga taget som jag håller om ratten. Bilen hinner inte stanna. Gode gud, hinner jag bara tänka så far jag rakt in i Volvon.
Ur Volvon kommer tre killar i 20 års åldern. Själv blir jag sittande. Varför uppmärksammade jag inte skylten så jag kunnat sakta ner i tid. Varför reagerade inte killarna på skylten, den var ju en varning främst för dem.
Varning för topless badare!
.

Några extra:
För ett par årsedan hade jag velat haft en skylt utanför vår gård med texten: Varning för levande lösspringande katter, höns, minigrisar, kaniner, barn och en hund!
.
Varning för dålig lukt! Bönderna här borde ha varningsskyltar att sätta upp när de har spridit ut svinurin på åkrarna så man hinner stänga av fläktsystemet innan doften tränger in i bilen.
.
På arbetsplatser borde det finnas varningsskyltar att sätta på huvudet med texten: Varning, har vaknat på fel sida!
.

5 kommentarer:

Cattis sa...

Fängslande text. Jag satt och ville veta vad det var för killar.... var de snygga??...vad sa de???

Cattis

marmoria sa...

Hej Tjotten! Du undrar hur jag gjorde för att länka. Det är inte det enklaste sättet men det är ett sätt: man måste använda HTML-kod. Om jag skriver det här blir det bara en länk och du ser inte hur jag har gjort. Jag måste tyvärr be dig gå till samma källa som jag använde: nämligen detta dokument sidan åtta. Lycka till!
kram marmoria

Cecilia Sahlström sa...

Så bra!! Rolig varningsskylt! Förmodligen hade det varit bra att ha sådana vid havsbandet! Cissi

Betty sa...

Vilken roligt text du har skrivt. Jag gillade den.

Roliga förslag på skyltar, kanske något att sätta upp.

Gnapp sa...

*fniss* Den varningsskylten kanske kan behövas ibland.