torsdag 6 augusti 2009

Skriv Puffs Utmaning 218

.
Utmaning 218 - 6 augusti
Skriv om att upptäcka detaljer.

Hans panna var rätt hög även hårfästet. Det tjocka håret var svårt att hålla upp och föll gärna ner över pannan. Håret var inte tjockt av kraftiga sträva hårstrån utan tunna fina som fanns i där av den tjocka känslan. Men när inte håret föll ner så blottades hans ärr. Det buktade utåt i en form av ett bakvänt J på högra sidan. Fortfarande fanns små gropar kvar från stygnen som var tvungna att sys. Vi pratade aldrig om det, det tillhörde det förflutna innan han kom in i mitt liv.
Ansiktets var smalt och avslutades med en markerande haka med ett djupt veck i. Men han var trotts det inte försmal, kindbenen var höga och mjukt rundade.
Vid sidan om de förhållande vis långa och täta ögonfransarna för att vara mans fanns tre skrattrynkor på var sida. De var tydliga även när han var allvarlig som visserligen inte hörde till vanligheten. Barndomen hade haft förmycket av den varan så det var något som också hörde till den tiden som inte skulle förmörka hans vuxna liv.
En djup grop mellan de tunna ögonbrynen var början på den nätta näsan vars tipp var rund och något hård. Underläppen var stor och fyllig och välvde sig mjukt över gropen i hakan. Munnen i sig var inte stor men då han nästan alltid hade ett leende på läpparna så tror jag inte att det var något markerande. Bara synd att han så ofta vintertid fick problem med nare.
Det var bara en sak jag irriterande nog brukade påpeka för honom, han slarvade lite med rakningen. Enligt mig lät han skäggstubben gå två dagar förlång. Men han var vacker. Visst var jag lite partisk då han varit min son sedan han var 6 år. Nu var han en man och hade även gett mig ett barnbarn som jag redan kände liknade honom. Samma vackra drag. Ja, det var det ingen veckan om, det syntes så tydligt genom mina fingrar.
.
Tankarna gick åt detta hållet i dag då min som på 10 år fått något i ögat och inte kan se, vi väntar på en läkartid senare i dag.

5 kommentarer:

Lillemor sa...

Jag fattade inte att hon inte kunde se förrän vid andra läsningen. Trög idag;-)
Tänk att man kan "se" så mycket med händerna. Bra text. och hoppas att allt ordnar sej med din son och hans öga idag!

malix sa...

det här va två gångerläsninbg igen kanske är det tröghet hos mig idag men gillade att upptäcka händerna lycka till hos el doktoree

marmoria sa...

Ja, jag ska tänka på er.

Mina associationer gick först till victorianska utseendebeskrivningar, men det är ju sant, allt i den detaljerade beskrivningen kan man ju känna sig till, lika väl som se.

Drumalex sa...

Bra avslutning och väldigt bra beskrivet. Man kan se framför sig hur han ser ut.

Anitha Östlund Meijer sa...

bra beskrivning.
Lycka till med sonen