lördag 15 augusti 2009

Skriv Puff Utmaning 227

Utmaning 227 - 15 augusti
Skriv om att protestera

-Godmorgon lilla pussgurka.
- Jag sover.
- Men i dag är det första dagen på dagis, alla kompisarna är där.
- Jag vill inte.
- Jag ville inte heller i dag men vi måste.
- Näää.
- Om jag går och gör din älskligsfrukost, stekt äggmacka så klär du på dig under tiden.
Malte satte sig upp.
- Jag gillar inte äggmacka längre, jag vill ha pannkakor
- Men när slutade du tycka om stekt äggmacka?
- Nu, jag vill ha pannkakor
Mamma tog ett djupt andetag och tyst räknade hon till 10.
- Klä dig nu så går jag ut och steker pannkakor, men det är bara för att fira att det är först dagen på dagis.
Mamman gick och lämnade Malte sittandes på sängen.

- Malte, pannkakorna är färdiga. Kommer du?
- Snart.
- Har du inte klätt dig ännu?
- Jag kommer snart.
- Vad håller du på med, kom nu.

- Snart.
Så äntligen kom Malte men han visade upp sig i en väldigt trumpen min..
- Du har inte alls klätt på dig kläderna jag hade lagt fram. Vi har inte alls tid med att leka, jag ska till jobbet.
- Jag vill vara prinsessa i dag.
- Ja det ser jag, men du ska till dagis, du får vara prinsessa när vi kommer hem istället. Sätt dig och ät dina pannkakor nu.
Mamman tittade på klockan blundade och tog ett djupt andetag. Malte hade nu i alla fall börjat äta sina pannkakor fast han hade tagit fram Obojpulvret och hade det på pannkakorna Mamman orkade inte bråka med honom så hon gick for att borsta tänderna och sminka sig.

- Vi måste åka nu Malte, är du färdig?
- Ja, jag kommer.
Äntligen verkade han vara på bra humör igen.
- Kommer du och tar på dig ytterkläderna då.
- Jaaa, jag sa ju det.
Malte kom springande i sin ljusblåa prinsessklänning.
- Ska du verkligen ha den i dag?
- Det har jag redan sagt.
- Okej, okej. Men nu måste vi åka, har du borstat tänderna?
- , det glömde jag.
- Ta på dig stövlarna och jackan så packar jag en extra kass med kläder och tandborste så kan du borsta tänderna på dagis.

Malte stod klar vid dörren när mamman kom flåsande, hon slängde på sig kappan och drog på sig kängorna. Så tittade hon på sin son som stod där med stövlar, klänning och diadem. Hon log, han var allt den sötaste som fanns. Men stod han på tå i ena stöveln?
- Malte, ta på stövlarna ordentligt nu.
- jag kan inte.
- Vad då kan inte?
- Den är förliten.
- Den är precis lika stor som din andra stövel, ta på den riktigt nu.
- det går inte.
Nu var mamman nära en explosion. Men första dagen på jobbet och dagis efter semestern skulle inte få börja med gräl.
- Okej, ha dom så då, den tunna mössan ska vi ta med också.
Mamman tittade i "mösslådan" men hittade den inte.
- Vet du var mössan är Malte?
- Ja.
- Men var då?
- I stöveln.
.

6 kommentarer:

marmoria sa...

Dråpligt! Uppskattar mammans milda diplomati.

Anitha Östlund Meijer sa...

Sagolikt gulligt, med härligt typiskt barn slut

Unknown sa...

Härlig berättelse! Mamman skulle kunna vara jag faktiskt...kommer ihåg mornar med dagis och jobb och motsträviga ungar...min ene son klädde sig gärna i storsyrrans kläder...bättre att ge efter tänkte jag många ggr och istället komma i tid.

Charlotta sa...

Gullig protest. Känner igen den där djupa önskan att slippa konflikter och protester på morgonen. Flyter det på morgonen så går resten av dagen bra.

Heureka sa...

Enbart dialog, men det blir ändå väldigt tydligt åskådliggjort

malix sa...

härligt skönt pust och idag ser jag vad det härliga är med tonåringar har under några dagar gått och längtat tillbaka till småbarnsåren men insåg med din text att mmmm tonåringar e inte fel jag var tyvärr inte så underbart snäll mamma i stresstider härlig beskrivning