måndag 10 augusti 2009

Skriv Puff Utmaning 222

Utmaning 222 - 10 augusti
Skriv om ett mönster.



Gud fanns inte, inte heller slumpen. På något förbannat sätt så var skillnaden inte så stor. Så vad styrde denna värld, det måste finnas någon logik bakom. Det gällde bara att komma på vad så skulle dessa eviga diskussioner om Gud, slumpen eller "meningen med livet" höra till historien. Så djävla svårt kunde det väl inte vara.

Listorna och diagrammen hade blivit långa. Det var inte riktigt så enkelt som jag först trott. Förvånad, konstigt nog var det det jag blivit när mina första tester bara varit att bränna. Fast så här i efterhand så förstod jag att jag varit lite naiv i början.

Jag trodde på största alvar att allt skulle upprepasig. Jag hade stenkoll på Smålands alla födslar och dödsfall. Dör en måste det ju födas en till eller 1½. När det föddes flickor och när föddes pojkar var en annan intressant fråga. Pojkar blev till under stress. Antingen personlig eller samhälls givande stress. Flickor under stabila lugna förhållanden. Men det var inte allt jag observerade och katalogiserade med Småland som testområde innan jag gjorde mina listor och diagram som skulle peka på ett återkommande mönster i universum. Vem var fattig, vem var rik fanns det kopplingar till vad de åt eller vilka sexvanor de hade. Redan hade jag ägnat 4 år åt detta då det slog mig hur idiotiskt jag tänkt. Nu skämdes jag över mina tidiga observationer. Såklart att det inte gick till så, hur dum hade jag visat mig när jag stolt lagt fram de teorierna. Visst låg det mycket i mina iakttagelser men systemet höll inte fullt. Det fanns något större bakom.

Så nu har jag rättat till mina små misstag fast arbetet blivit större än vad jag trott. Jag hade behövt en del hjälp till sådant där tidskrävande som jag förrut njöt av. Men här bor ingen jag känner jag kan anförtro sådana uppgifter till. I ärlighetens namn så är alla rätt korkade och bekväma. Därför tar det nu ännu längre tid när jag måste sköta allt själv. Men då blir äran och berömmelsen också enbart min.


Sju år till hoppas jag inte behöva lägga på på detta. Men tid har jag om det behövs. Tänk att jag lagt ner fyra år på helt fel utgångs pugnt, men jag var ung och oerfaren får jag trösta mig med. Så självklart att det inte finns någon relevans i studier byggda utefter Småland, bara en idiot hade gjort nått liknande. Världen är mitt arbetsfällt, inte så konstigt att det blivit mer jobb. Att studera ,anteckna, dra slutsatser, ställa mot varandra det är ett pussel av gigantisk storlek. Men mönstret finns där. Det ska bara tas fram i ljuset bli synligt och översatt så de där vanliga enkla bekväma människorna kan ta tillsig det. Hur jag än försöker förklara min enkla hypotes så möts jag bara av en klapp på axeln.
- Ja, ja, det blir nog bra med det Åke, har du tagit dina tabletter i dag? Förnedrande är vad det är att inte bli tagen på större alvar, inte ens av dem som kallar sig personal. Idioterna kan jag acceptera men ... Bara ett par år till så ska jag allt visa dem.
.

2 kommentarer:

marmoria sa...

Kul!

Fröken Johansson sa...

Åh, vad jag gillade din text idag. Jag myste hela tiden när jag läste den. Sådana här knastankar kan jag få för mig emellanåt och jag hamnar väl där på hemmet bredvid Åke till slut jag med....=)