lördag 1 augusti 2009

Puffutmaning 213

.
Utmaning 213 - 1 augusti
Skriv om att erbjuda stöd.

- Tänk inte så, så klart jag ställer upp. Väninnan lutade sig lite över bordet.
- Ja, vad skulle jag göra utan dig. Just nu känns det som jag inte kan lita på någon mer. Underläppen darrade lätt och jag drog koftan tätare om mig.
- Du behöver inte säga något, vi kan bara dricka te tillsammans eller så häver du ur dig allt, det är upp till dig.
Jag smuttade lite på det heta te:et och tog ett djupt andetag.
- Olle har varit otrogen. Det var lättare att säga det högt än vad jag trott och jag log lite.
- Är du säker på det, du kan ju ha fått det om bakfoten.
- , han har erkänt att han träffat en annan i nästan 1½ månad nu.
- Men har hur ... hur kom du på honom?
- Det var väl typiskt så där klassiskt. Jobbat över, sms som han snabbt raderade och så har han köpt massa nya kallingar, han som alltid låtit mig göra det förr.
Väninnan såg snett förbi mig ut genom fönstret.
- Hade det inte varit värre om du kommit på dem?
- Värre?
- Ja om du sett dem i din och hans säng liksom, jag hittade ju Krille i sängen med servitrisen på pizzerian som du vet.
- Mmm ... Kanske det. Fast det känns illa nog. Han erkände det lite förfort och jag vet inte vad det betyder men hade det inte varit mer naturligt om han försökte dölja det bättre. Nu rann mina tårar, jag som trodde att jag gråtit slut på dem.
- Han ville väl att du skulle få veta det, det måste väl ändå vara bättre än att gå och grunna på det. Du vet Krille hade ju jag haft på spåren i en månad innan de avslöjades. Gud vad jag led, du ska vara glad att det inte blev så utdraget. Ta det som ett gott tecken. Hon räckte mig toarullen som tjänstgjorde som ersättare för hushållspapper som hon aldrig hade hemma.
- Gott tecken? Jag vill ju bara ha honom, jag vill inte bryta förlovningen och gå vidare. Det är ju bara han som jag vill leva med.
- Finns det verkligen något att bygga på nu, gör som jag gjorde med Krille, kasta ut honom.
- , jag tror ändå som du sa tidigare att "han ville att jag skulle få veta det" kanske betyder det att han ville ha en anledning till att bryta affären.
- Tror du verkligen på det själv, han ville kanske bara få slut på er relation så smärtfritt som möjligt, därför erkände han det så lätt, ren omtanke även om det låter hårt.
- Jag skulle nog inte kommit till hit ändå. Jag blir bara mer förvirrad.
- Men jag vill ju bara få dig att känna att det inte är så farligt som du tror. Karlar är karlar alla lika dana.
- Det tror jag inte på. Nu var tårarna bortbytta av en krypande ilska som började bubbla upp. Hur kunde hon säga så eller var det detta min väninna ville, att jag skulle bli arg och ta tag i mitt liv istället. Kanske hon var på rätt väg ändå.
- Bra, tjejen nu visar du allt lite jädrar anamma, fortsätt så.
- Ja, jag ska minsann ta och gå hem och visa vad jag är värld. Han ska nu få kämpa för mig och vårat förhållande.
- Kastar du inte ut honom då? Hon såg mycket förvånad ut, det var tydligen inte vad hon väntat sig.
- "En gång ingen gång, två gånger en vana" Han har nog bara kalla fötter inför bröllopet. Men ändå fattar jag inte hur han kunde, han sa att hon inte betydde något för honom, bara rent sex.
Väninnan ställde sig snabbt upp så stolen trillade i golvet och höjde rösten.
- Vilken djävla skit, betydde jag inget för honom, inget alls.
.

5 kommentarer:

Fröken Johansson sa...

Bra fart i din dialog tycker jag. Först kände jag irritation mot väninnan som verkade ha en "tävling i självömkan - vem som har det värst" istället för att vara en stöttande vän. Men Jesus vilken härlig twist på slutet....Bra skrivet!

Drumalex sa...

Bra flyt. Ganska många skriver om bästa vänner som bedrar varandra med pojk-eller flickvänner så man förmodar att det ligger något i det. Jag har så svårt att förstå hur man tänker när man för all framtid gör sig av med en vän.

Charlotta sa...

Oj vad förvånad jag blev på slutet. Inte för att jag fick känslan av att hon var något bra stöd, men deras samtal kändes naturligt. Jag anade inget.

Margareta sa...

Hej Tjotten! KUl att du är åter!
Jag det var en riktig vändning. Jag blir nyfiken på om huvudpersonen egentligen visste att älskarinnan var väninnan och lyckades fånga henne i fällan. Som sagt, rolig vändning!

malix sa...

hej igen
kul att få läsa lite av dig igen
gillar din dialog och rytmen i texten