fredag 31 juli 2009

Utmaning 212

.
Dagens utmaning: Skriv om att skörda.

Ett frö sprider sig så lätt.
Tar fart i vinden
eller landar mitt framför dina tår.

Ett frö tar fäste och gror.
Näring, vatten, ljus,
förutsättningar som inte behövs.

Ett frö håller sig fast.
Rotarsig så fort,
allt för fort och sprider sig underifrån.

Ett frö visar snart grönska.
Brer vackert ut sig,
vackert eller som ohämmat ogräs.

Ett frö kan ge stor skörd.
Något att glädjas åt
eller att djupt ångra undet lång tid.

Vill vi få skörda vårt frö
.

7 kommentarer:

marmoria sa...

Trädgårdspåtande som ödesdrama - tänk på alla frön man sprider ut, utan att tänka på att de är frön.

Välkommen tillbaka! (Du kanske inte minns mig. Jag var med i början och tog paus mars - jun)

Anitha Östlund Meijer sa...

Ja du, Jag tänker på alla ogräs som från början varit nyttoväxter som vi människor dragit in i Sverige. Du och jag hade ungefär samma ide idag.

Drumalex sa...

Världen är byggd för att den ska föröka sig, det är bara vi människor som har ett behov att kontrollera spridningen. Dubbelbottnad text.

Fröken Johansson sa...

Fint skrivet. Jag giller speciellt den sista biten om att skörden kan bli något att glädjas åt eller djupt ångra.

Siestri sa...

Fint skrivet, frön kan även vara ord eller handlingar. Så tolkningarna är många i din dikt.

Charlotta sa...

Jag tänkte också att ditt frö var ord. Mycket tankvärd dikt.

Tjotten sa...

Visst var min dikt mer tänkt som liknelser, frö och skörda metaforer.
Handlingar och ord, kan växa och var/bli något vackert i vårt liv eller tvärt om växer och blir sårande elakheter.