lördag 7 februari 2009

Självransakan och disciplin

.
Känns nästan som det är dags att ge ett nyårslöfte eller två eller...
.
Boken jag håller på med ligger nu hopslagen. Jag har en tung period av egengranskning. Har hållt på i över ett år men tror jag bara är på hälften, knapt. Jag är så jädrans självkritisk (bra kanse). Igentligen borde jag fortsätta med första utkastet tilldet är klart och sedan börja ändra och ändra och ändra. Men jag ändrar och ändrar redna och har därför fastnat vid mina 90 sidor. Antagligen är det inte mycket kvar efter allt ändrande :-)
.
Mitt nya nyårslöfte eller månadslöfte eller vad det nu är borde bli att lägga mer fokus på boken. Just nu lägger jag mer tid på bloggande, eller rättate sagt allt som har med skrivande att göra på nätet utan att själv skriva.
.
Självdisciplin borde vara mitt måtto, men jag lever mer i nuet, ta dagen som den kommer, allt ordnar sig till slut. Har allt förlätt för att göra misstag, men det ger ju bara erfarenhet eller?
Börjar smått tvivla. Självdisciplin måste gälla.
.
Och så maten. Viktminskning är bra för hälsan (och badsäsongen). Bättre kondis har jag, men inte ett gram går jag ner. Kanse är orsaken som ovan, bristande självdisciplin. Lever förmycket i nuet och det ordnar sig. Bad väninnan att vi ska kämpa tillsamman, men inte nu, utan efter helgen och ... Ja ni förstår.
.
Idag blir det inget mer skrivande och sedan chili con carne, rött vin samt två tårtor (mocka- och grädd- tårta).
.
Självransakan är det inget fel på, det kan jag men ...
Vart tog disciplinen vägen???
-

3 kommentarer:

marmoria sa...

Hej Tjotten! Jag har tänkt på dig och ditt förslag flera gånger idag och jag tror att det är fler som kan ha det som jag: man vill gärna HA även den "negativa" kritiken men man vill inte GE den. En stor anledning är att det ändå tar så lång tid, det här "puffandet". Åtminstone jag kollar SkrivPuff flera gånger om dagen, när jag kan. En positiv kommentar kan man snabbt slänga iväg men ska man verkligen kritisera, kräver det mer eftertanke, kanske en omläsning. Detta av en text som tagit 5 - 15 minuter att skriva (jag tror att jag oftast lägger ner mer tid, i och för sig). Detta i ett liv där man vill hinna skriva "på riktigt" också. Och mata hönsen, om man är lycklig nog att ha några.

Angående disciplinen: det är jättebra att disciplinera sig till att skriva färdigt första utkastet först och tämligen raskt och då disciplinera sig till att låta det bli hur hopplöst dåligt som helst. Skriva skissartat ibland, klyschigt när man bara vill markera hur en scen är tänkt, även om man inte har ord för den än. Komma till ett slut. Sen kan man hålla på att dutta och ha ro i det. Jag är ingen väldigt erfaren person men jag fick en aha-upplevelse när jag skrev NaNoWriMo senast.

Förlåt att det blev så långt. Kul och typiskt dig att avsluta med käket och tårtorna efter viktminskningssnacket!

kram m

Anonym sa...

Hej Marmoria!
Du har helt rätt i att ... Ja det mesta (nu gjorde jag det lätt för mig). Men jag menar det. Jag nämner det själv ovan. För mycket tid på annat än just som du säger "på det riktiga skrivandet". Visst kräver det mer eftertanke om man ska ge kretik som kanske inte alltid uppfattas enbart posetiv. Det är så mycket viktigare att den inte missuppfattas och då tar det mer tid. Måste erkänna att jag inte alltid har huvudet med mig, jag kastar mig lätt in i allt utan att tänka, först efteråt då det är försent (eller ialla fall gjort) så reflekterar jag över vad jag gjort, sgt, ställt till med. Sorgligt mog så är jag sådan. Där för detta förslag, fast ej så genomtänkt börjar jag förstå. Jag vill så mycket men timmarna är för få. Jag borde gjort som du, gått och tänkt först då och då under hela dagen. ja, ja alla är vi inte lika.

Angående disciplinen så gav du mig ett och annat att tänka på, ska verkligen försöka ta till mig det, på alvar-

Detta blev också långt, och tårtorna var goda.
Kram Tjotten

liselotte sa...

Hej Tjotten
Jag kan verkligen känna igen mig själv i dina tankar,funderingar och handlande.Just nu sitter jag och kämpar med en text som skall vara klar idag. Har tänkt att ge upp många gånger. Nu hoppas jag att ha bestämt mig. Avsluta skicka iväg.Vad gör det om de inte gillar det kanske kan det komma lite kritik som går att använd till nästa f¨rsok.Det jag provar med att säga.Avsluta din bon skicka iväg. Det är kanske det som blir startskottet till en annan text som ger ännu mera till. Men det är svårt att få tiden att räcka till.
Lycka till Dina texter berör och de har ett budskap
Lise-lotte