lördag 21 februari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

.
Skriv om något som luktar surt.
.
Fem år av sur doft. Fem underbara år.
Tre varianter av sur doft får mitt hjärta att kram ihop sig. Får mig att vilja skydda och beskydda. Tar fram fram lejoninnan i mig. De dofter som får mina moderliga instinkter att vakna på detta sätt är, bröstmjölk som sugits upp av tjocka ullinlägg och värmts till de surnat, en babyspya på en axel eller detsamma väl in trängt i barnets mjuka halsveck samt babybajs från barn som ännu fortfarande ammas. Ljuvliga minnen som jag ser tillbaka på med saknad. Denna grymt tillits fyllda symbios som inte går att uppleva på annat sätt.
Tre barn har jag gett liv åt, fött, ammat, torkat spyor från och bytt blöjor på under en period av fem år. Då och då möter jag småbarn och småbarns föräldrar som ger ifrån sig lite av denna ljuvligt sura doft. Denna doft som för mig är förknippad med världens största underverk och kravlös kärlek.
.

4 kommentarer:

Margareta sa...

Du är så härlig! Sätter fingret på det viktigaste i livet om än med söt-sur smak.
Jag känner doften i näsan och vet att den är väl inkodad i mig också. Tack för minnet!!

Cattis sa...

Gott att ta fram den sura smaken med dessa underbara små liv vi haft i våra liv dag och natt under några år...

marmoria sa...

Jag har inte fått uppleva det men är ändå mycket berörd. Fantastisk beskrivning.

skimmer sa...

så vackert beskrivet.