onsdag 18 februari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

.
Skriv engagerat om något du ser varje dag. Ditt frukostbord, din brevlåda, ditt skoställ eller vad helst du kommer att tänka på!
.
Du min kaffekopp. Egentligen är du ingen kopp alls utan en kaffemugg, till och med lite större än en vanlig mugg. Men mugg är inget namn som passar dig då kopp är så mycket vackrare att säga.
Första gången jag såg dig, stod du där på det långa smutsiga bordet med massor av gammalt, nött omodernt porslin av olika slag. Det var på ett stort loppis. Du skiljde dig från mängden och ... ja, det var kärlek. Jag tog dig varsamt och såg det vackra i dig. Blommor blad girlanger i alla varma härliga färger man kan tänka sig. Handgjord i röd lera men inte tillräckligt perfekt för att du skulle bli väl om hembetagen, du hade en liten keramik knöl i botten som om någon skrapat av händerna efter din födsel och den bara ramlat ner i dig. Sedan bänt sig fast. Jag skulle tro att någon med knaper semesterkassa köpt dig billigt i andrahans sorteringen på sin semester som minne, men nu tröttnat på dig. Hur kan man tröttna på ? En stilig robust men ändå graciös Italienare. Ja du är märkt, du har fin stamtavla. Jag har hittat din hemort på nätet. Dina släktingar var väldigt dyra men alla blir liksom inte stöpta i samma form.
klart jag köpte dig på det där loppiset, bara 10 kronor ville dom ha för dig. Sedan dess har du varit med mig var dag.
Den bästa stunden tillsammans har vi när jag kommer hem från jobbet. Då fyller jag dig med 3 dl hett Skåne rostat kaffe med en skvätt grädde i och kanel på toppen och så lägger jag mina suktande läppar mot dig. Så sitter vi och har det så skönt och lugnt tillsammans.
Aldrig att du är otrogen, ingen annan har och får smaka dig och jag vårdar dig så ömt. En del har kallat ditt utseende för vulgärt, men jag ser bara skönhet i dig. Hoppas vi får ha varandra länge.
Du och jag min kaffekopp.
.

7 kommentarer:

Lillemor sa...

Kärlek till en kaffekopp. Så strålande. Och så vackert, med knölen som nån skrapat ner "efter din födelse".
Och poäng för Skånerost!

liselotte sa...

En fin kärleksförklaring till en trogen vän.Härlig text

Margareta sa...

Visst är det skillnad på mugg och kopp, förstår vad du menar. Blir nyfiken på koppens hemort? Undrar just vad koppen varit på för sorts resa innan den fann dig?

Anonym sa...

Du och din kopp, ni är som ett strävsamt gammalt par: oskijaktiga. Jag vet att när jag öppnar skåpsdörren och ska ta fram en mugg till mitt te, då kan jag välja vad jag vill, med ett undantag: din kopp, den skulle jag aldrig röra. Kram

Jenny H sa...

Det var kärleksfullt skrivet! Bra! Man kan hitta fina saker på loppis! Och visst finns det vissa muggar man blir mer förtjust i än andra, favoritkoppar, ibland olika koppar för olika dryck också. :-)

marmoria sa...

Klarsynt kärlek. Jättefint.

Cecilia Sahlström sa...

Absolut en stor skillnad på mugg och kopp. Kopp är mycket mycket vackrare. Men muggstorleken är bättre om man vill dricka mycket kaffe:=)! Loppisfynd är roliga! Och man kan hitta så hemskt mycket fina saker. Som ingen längre värderar. Kärleksfull beskrivning av din kopp, som skamfilad ändå är din kopp! Cissi
Ps. Alla änglar har inte sådan betydelse som min. För den är given i kärlek! Det är fint som bara den. Annars avskyr jag prydnadssaker:=)!