söndag 29 november 2009

Funderingar runt tre

Utmaning 333 - 29 november
Skriv om alla goda ting är tre.

Varför är denna siffra så magisk. Den återkommer över allt.
I kristendommen ser vi treenigheten, de tre vise männen, "på tredje dagen uppstod han ..." och "men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre. ..". Alla asagudarna stammar från de tre bröderna Oden, Vile och Ve och i grekislamytologin har vi de tre ödesgudinnorna. I sagorna ser vi de tre björnarna, de tre feerna och en ryss en tysk och Bellman. Tre återkommer alltid. Tre röda rosor ska man ge den man håller av, det betyder "jag älskar dig". I tävlingssammanhang så börjar det med "ett, två, treee" och slutar med att tre får medaljplats.
Överallt så står tre för godhet, storhet och lycka.
Skulle man ändå råka illa ut. Kanske någon sjukdom, säg en traditionell förkylning. Den som oftast består av snuva, hosta och ont i halsen så botas det bäst med dunderkuren som består av treenigheten citron, vitlök och honung.
Ja, alla goda ting är tydligen tre.

4 kommentarer:

Drumalex sa...

Du hittade många exempel på dagens uppgift, man kan ju fundera på det egentliga ursprunget till vår fascination av siffran tre. En intressant resarchuppgift.

Skrevitas liv och intressen sa...

intressant fundering! Tål att tänkas på.

Anitha Östlund Meijer sa...

Tack för kommentaren.
Ja, vi har varit i ungefär samma situation du och jag, och vi överlevde!!
Varje dag tänker jag på det faktumet och är så innerligt själaglad att jag fick stanna kvar hos de mina.
Angående din text vill jag bara tillägga en sak...Flickor kan inte umgås tre åt gången utan att det blir tjafs och strul. Det är något underligt som händer när de blir så många och taggarna växer ut på ryggen utan att någon kan sätta fingret på orsaken.

Snudd sa...

Väl värt att fundera över.
Peace, love and understanding!