måndag 21 september 2009

Så olika

Utmaning 264 - 21 september
Skriv om att samsas.

Du säger vad du känner och tycker utan att tänka på konsekvenserna Allt ska vara i ordning. Diskbänken ska skina. Smulor på matbordet spänner din ryggrad. Dammsugaren kommer fram i samma ögonblick som du kommer hem från jobbet. Men du är inte konsekvent. Ditt långa hår snurrar in sig i duschbrunnen. Padd med gammal makeup och topps med öronvax blir liggande på hanfatet. Aldrig plockar du bort det. Du irriterar dig över vissna blomblad i fönsterbrädena men skulle aldrig komma på tanken att vattna blommorna.

Vi är så olika. Så vansinnigt olika.

Men jag vet alltid vad du känner, jag vet var jag har dig. Du tänker inte på konsekvenserna av vad du säger men erkänner när du har fel. Det gör inget för mig om det står en smutsig kastrull på diskbänken eller finns smulor på bordet men det är så mycket finare när du torkat undan. Jag hatar att damsuga men tvättar och stryker hellre. Det är en tyst överenskommelse, jag städar upp efter dig på toaletten och du pockar undan alla data och motortidningar som jag strör runt mig.

Vi är så olika men kompletterar varandra så bra och blommorna i vårt hem trivs och är vackra.
.

4 kommentarer:

Miss G sa...

det var fint sammanvävt - fin metafor av en tydlig vardag - öronvaxet på topsen och så blommorna som trivs. det låter kärlek!

Anitha Östlund Meijer sa...

Håller med Miss G där...
Det låter kärlek.
Dessvärre är det olikheterna som driver isär förhållanden

Unknown sa...

Visst kan vi vara olika och trivas tillsammans ändå...men i längden tär det...

Drumalex sa...

Låter som en utmärkt symbios. Om bara båda är lika storsinta gör det inget att man är olika, men det kanske inte är så ofta det är så.