måndag 21 september 2009

Brottet från mönstret

Utmaning 263 - 20 september
Skriv om att göra ett undantag.



Aldrig att jag skulle svärta ner min familj. Vi var lyckligt lottade. Mamma och pappa hade verkligen fått kämpa sig fram, men de hade lyckats. Mamma var en omtyckt läkare och pappa hade byggt upp en elfirma som han drev med hjälp av åtta anställda Min bror Mats var 6 år äldre än jag och han skulle nu flytta till Göteborg och börja på Chalmers.



I skolan gick det fantastiskt bra för mig men inget annat förväntades heller, jag var en Visbergh. Vänner hade jag och många av dem höll också på med bågskytte. Vi var ett taijt gäng som kämpade mot samma mål. Det roligaste som fanns var att åka iväg på tävlingar med dem över hela Sverige



Bakom denna fina duktiga flicka som kom från en bra familj fanns en svart skugga. I hela tretton år hade jag tillåtit det och lärt mig spela detta teaterstycke. Även teater var jag bra på men det var det nog ingen som misstänkte, så bra var jag. Många påstod att det svåraste var att visa sorg och tårar på ett realistiskt sätt för en skådespelare men jag påstår att det omvända är ännu svårare.



Nästan lika många år som jag spelat hade jag även gjort abort. En om året, även det var nu en vana, ren vardags mat. Fast nu skulle det vara slut på det. Han misstänkte inget. Han hade efter att hjälpt mig de första gångerna överlåtit åt mig att rensa upp efter hans misstag. Han visste så väl att jag aldrig skulle avslöja något. Jag tänkte inte heller nu avslöja vad han gjort men jag hade bestämt en annan väg.



Små fjärilar hade börjat kännas i magen. Detta lilla liv som nu växte tillsig skulle denna gång få överleva. Detta skulle förändra så mycket, mina framtidsplaner men även för mamma och pappa. Men jag var skydig alla dessa döda foster detta. Eftersom jag visste att övergreppen nu skulle sluta så ville jag inte avslöja vem pappan var. Det var inte värt att svärta ner familjen på det viset nu när han ändå skulle flytta.
.

Inga kommentarer: