onsdag 11 mars 2009

Utmaning 70 - 11 mars från SkrivPuff

.
Utmaning 70 - 11 mars
Skriv en skötselinstruktion för din författarsjäl.
.
Min författarsjäl behöver ständigt näring.
Näring av förståelse, respekt, ja kärlek.
Kärlek räcker dock ej för skrivandet.
Skrivandet söker ständigt klara ögon.
Ögon friska att ta in livets ögonblick i blider.
Bilder behöver styrka av doft och ljud som tar kraft.
Kraft som återhämtas av vardagliga behov.
Behov av egen tid för reflektion och vila.
Vila i nuet är grundläggande näring för min själ.
.

13 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Fint vävt från näring till vila i nuet och tillbaka till näring. Snyggt! Cissi

Lillemor sa...

Håller med Cissi! Snyggt gjort, med den där växlingen, får texten att leva. Bra!

Cecilia Sahlström sa...

Nej, det är nog något som Tegnér eller någon annan 1800-talsdiktare har skrivit, tror jag. Jag har fått det från min mamma. Jag tycker mycket om det jag också! Det är vackert! Cissi

Miss G sa...

håller med ovanstående!

Anonym sa...

Åh helt underbart fantastisk! Jätte fint språk!! Är det ok om jag länkar till den på min blogg??
Jätte super fin!

Anonym sa...

Hej hej igen! Har du sett Om en pojke? Det är från den filmen musiken kommer ifrån. Jag vet inte riktigt vart musiken kan finnan på internet, men antagligen lite på YouTube!
Jag blir mosig i skallen av choklad :)
Vad bra då ska jag lägga en länk till i sidokolunen :D

Anonym sa...

Fint skrivet (:

Sofie B-C sa...

En underbar dikt -den fångar precis hur det är! Hoppas allt är väl med dig. Just nu händer det så mycket så jag hinner inte skriva brev och blogg, men återkommer snart. Roligt att se hur du också nappade på hur skönt det låter när författare unnar sig att dra ner madrassen till källaren och sitta och skriva -såsom i Fay Weldons fall! Kram, Soie

Margareta sa...

Det ser ut som din själ får den näring den behöver då du är så härligt produktiv!

Jag, speciell i mängden! sa...

Vackert på något sätt!

Lillemor sa...

Cissis dikt är av Viktor Rydberg Kantat vid en jubelfestpromotion, mycket vacker.

Anonym sa...

Riktigt bra skrivit :)

skimmer sa...

oj så många kommentarer!!! Bara det!
superbra dikt , kort och koncist!