söndag 15 februari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

.
Vilka egenskaper tänker du att en bra författare behöver?
.
Att göra det lätt för mig är att gå till mig själv och vända lite på frågan.
En som inte blir författare är den som gör det lätt för sig, har prestationsångest av att läsa andras verk och texter och bryr sig för mycket om vad andra tycker. Egenskaper som fattigt språk, bristande självförtroende, hjärntorka och allmänt slarvig är tydliga tecken på att falla under denna kategori.
Odisciplinerad är ett måste för den som aldrig kommer få en bok utgiven. Samt att personen häger mer med huvudet i böcker om att skriva än över tangentbordet. Att dessutom svamla in sig i obegripliga meningar och sentimentalt tjafs som knappt är läsbart är något denna persom behärskar väldigt bra.
Krånglar denna person till det så mycket att den själv inte förstår vad som är innehållet, meningen och den röda tråden i texten kan det ändå ger bra respons. Då kommer djupdykarna, de som heller inte kan skriva, och analyserar så texten tillslut har 76 röda trådar med Nobelpriskaraktär. Är dessutom mamma den enda övriga person som hyllat dina alster då bör man kunna genomskådar detta. Inte lätt när man inte ens har den förmågan.
Ja, så känner man inte igen något av detta finns det en chans att vara en bra författare
.

4 kommentarer:

marmoria sa...

Suveränt! Men du kan väl inte mena att du beskriver dig själv? "hänger mer med huvudet i böcker om att skriva än över tangentbordet" var huvudet på spiken.

Cecilia Sahlström sa...

Hej du:=), när jag såg din kommentar hos mig, blev jag en aning förvånad. Och så läser jag din tvärtomtext och blir faktiskt ännu mer förvånad. Du skriver ju hur bra som helst. Jag tycker att det var en både rolig och intressant idé att beskriva genom motsatsen. Vi är ju här på Puffen för att lära. Ingen här är perfekt, alla har vi våra svagheter. Jag tycker du ÄR bra! Du skriver intressant och har intressanta idéer. Så det så!:=) Cissi

Cecilia Sahlström sa...

Förresten har jag läst att man förhöjer sin kapacitet, skärpa och fantasi när man dricker något eller två glas vin. Men inte mer, för då blir det tvärtom. Hahaha....

liselotte sa...

Kul ide att göra det tvärtom. Du har redan idag många av de egenskaper som är bra att ha som författere. Du är en författare Tjotten
Att läsa tror jag är bra. Det finns många fina ord som redan är skrivna som man själv kan använda på ett annat sätt