fredag 13 februari 2009

.
Det är fredag den 13:e! Skriv en ramsa som hjälper mot otur! Och gärna en kort otursscen att använda ramsan i!
.
Brottom, brottom, alltid är jag sen.
prov i dag och bussen förbi mig ven.
Jag måste lösa detta dilemma.
Pinsamt att jag inte är hemma.
Jag måste strunta gubbens blick,
hur var det nu ramsan gick?

Fredag de 13:e du måste detta hinna
om oturen du ska övervinna.
Klä av dig naken,
och skaka på baken
Låt även tårarna rinna
som osårbar du får oturen att försvinna.

Frugan sin gubbe bannar.
men vad händer
en taxi framför mig stannar.
Så:
Välj själv vägen du vill vandra
och strunta i alla andra!

.

7 kommentarer:

Cattis sa...

Fantastisk, Jag känner mig lite trög inför denna övning, men jag blev inspirerad av din fina ramsa, får se vad dagen ger.

Cattis

liselotte sa...

Jätte rolig text att läsa som gav många goda skratt. Känner mig själv inte på topp för att få ihop dagens övning. Kan det bero på dagens datum

marmoria sa...

Klä av sig naken, skaka baken, låta tårarna rinna - ovanligt lättfattliga och tilltalande ritualer. Fin ramsa och dikt

Margareta sa...

Tack för inspirationen jag fick av dig att göra övningen på rim.

Margareta sa...

Hej! Tack för besöket och idén att jag kanske fått till en RAP, visste inte det själv.
Tittade i Wikipedia om fredag 13:e. Fanns lite olika förslag varför, bla att i bondesamhället var fredag vilodag och man fick inte arbeta och bullra, talet 13 var magiskt och användes i förbindelse med formler och förbannelser mot underjordiska makter. Eller att Jesus korsfästes på en fredag och att de vid sista måltiden var 13.
Ja man lär så länge man lever. Och tänk att man är påverkad av något man inte ens vet vad det står för. Tack för att du ställde frågan.

marmoria sa...

Svar: du har rätt, man ska vara glad för utmaningarna i livet! Tack!

skimmer sa...

jättebra utfört. jag kunde inte göra en ramsa alls, skravade ihop mitt lite skevt.