onsdag 16 december 2009

Överflöd

Utmaning 350 - 16 december
Skriv om överflöd.

I ny pyjamas jag vill vakna
jag köper en i flanell
men ett sexigt linne bli det med

Många barn går nakna

För att hålla ren katten
badas den varannan dag
duschar gör jag morgon och kväll

I världen saknas vatten

Ett par dagar med skorpor och te
funkar bra för lös mage
medicin finns annars mot allt även fetma

Barn dör av vanlig diarré

Jag får betala mitt pris
av äckel och illamående
efter trerätters middag och tårta.

Lycka kan vara att få äta lite ris.

Trotts att allt är så himla bra
är många snåla och giriga
tacksamheten syns försällan

Men det finns de som ger utan att något ha

11 kommentarer:

liselotte sa...

Verkligen mitt i prick.Gillade ditt sätt att växla mellan överflödet och bristen.

Unknown sa...

Bra!!

Drumalex sa...

Du vässade verkligen pennan idag, minsann. Mycket bra, gillade att rimmet var i första och sista strofen i varje vers. Tänk om vi kunde tänka som du innan jul och inte vakna med dåligt samvete efter.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Tänkvärt och viktigt. Gillade strofernas uppbyggnad.

Anitha Östlund Meijer sa...

En jättebra text som gott och väl skulle kunna vara med när alla dessa insamlingsgalor är på tv.
Du har speglat överflödet väldigt bra

Ann-Catrin sa...

Precis som min första tanke var när ämnet dök upp (men så valde jag en annan vinkling)

Bokmånglarn sa...

Vatten! Denna oändligt ändliga resurs. Bra tänkt.

Pia sa...

Det är väl det överflöd handlar om. Vissa har för mycket och andra har på tog för lite. Bra text. Gillar.

Ettie sa...

Jag gillade också växlingarna mellan ytterligheterna. Bra!

Sofie B-C sa...

En gripande kontrast. Vilken bra text, Tjotten!

Pia sa...

Gillar! Har själv precis återbörjat skriva (annat än användarhandledningar o sånt) och precis så här lätt och flytande vill jag kunna skriva. Läste gårdagens också, Tupperwareberättelsen. Känner man igen sig eller känner man igen sig :o)