måndag 4 maj 2009

Väskan - 4 maj

Utmaning 124 - 4 maj
En skrivövning från författarcoachen Johanna Wistrand:Klicka på en av väskorna, studera innehållet och gör en karaktärsbeskrivning utifrån detta innehåll. Vem äger dessa saker? Ålder? Social status? Yrke? Var är personen på väg? Etc. Fundera så långt du orkar, skriv sedan en monolog om den här personen som berättar om sin förestående resa.

Jag valde slumpmässigt väskan längst till höger.

Varför måste jag följa med, Stina slipper ju. Hon slipper alltid följa med, bara för att hon går i 9.an. Hon får massa som inte jag får. Mamma säger "att det kommer du också få när du är lika gammal", men då är det något annat jag inte får, jag kommer aldrig i kapp, ligger alltid 4 år efter. Och hur kul är det med Wille, han är ju bara en störig barnunge. Det var roligare att resa med familjen när Stina följde med. Förra året var vi nere vid Rivieran, en sådan där vanlig charter och det var ju ganska okej. Mycket bad och shopping i alla fall. Men så tog mamma och pappa och hyrde en bil och körde upp i bergsbyarna i Provence. Rena katastrofen, och de bara älskade det. Det var dötrist. Så nu har dom hyrt en liten stuga där någonstans i en liten bortglömd by med bara gamla kärringar och gubbar som sitter och virkar och dricker te. Hur kul kan det va? Mamma och pappa vill upptäcka våren och lavendelfälten. Det kunde dom väl vänta med några år till då jag slapp följa med. Vandra snackade dom också om, med då ska jag absolut inte med, jag har "glömt" packa gympadojorna. Dom lovad i alla fall att vi skulle till kusten en dag och bada, men hur varmt i vattnet är det då? I byn skulle det visst finnas en allmän pool men om den är uppvärmd eller vad det kosta och sånt kunde pappa tydligen hitta på nätet. Han är helkasssånt, det hade jag klarat om jag bara kunnat franska, men det är inget kul språk, låter nästan som om dom ska kräkas. Huset, stugan "är så charmig", en genuin stenstuga i utkanten av en vindruvsodlig, druvodling nu? I höst hade det varit nått. Stugan är utan värme och med stengolv, jag kommer frysa ihjäl, frysa av tårna eller nått. Det blir väl bara att stå ut denna veckan, jag slipper i all fall redovisningen i kemin. Jaha, så nu ska vi tydligen på planet, ingen återvändo, om jag nu ens hade haft det valet.
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin text =) du beskriver det mycket bra.

ha det bra // elin.

KarinaHC sa...

Du får fram känslan av en trulig tonåring mycket bra