måndag 25 maj 2009

Livets våg.

Utmaning 145 - 25 maj
Skriv om en våg.

Allt startade som en spegelblank sjö. Snart började sjön bölja och så accelererade det till vågor, inte på en sjö länger utan höga havsvågor. Redan i tonåren fanns en spänning om att något större var på väg. Då lades grunden för alla frågor som sedan måste testas och besvaras. Jag nöjde mig aldrig med andras svar.

Så attraherades jag av min motsatts som hade en nyfikenhet på livet men med ett lugn som den sjö jag upplevt som litet barn. Kärleken i form av en näckros damm hade drabbat mig. Jag behövde hans lugn, hans stabilitet och hans eftertänksamhet. Jag tror inte det finns något vetenskapligt bakom att stiltje plus storm på havet relaterar till hanterbara spännande vågor. Men vad bevisar vetenskap? Jag vet att han håller min sjösjuka i schack och jag tror även att han njuter av vågorna som jag utsätter honom för så länge som han kan kontar med stiltje.

Hur jag än har kämpat emot så rider jag ofta på vågornas kant, njuter av spänningen utsikten och känslan av att känna av livet. Jag har kämpat emot detta då jag alltid ramlar ner med svåra magplask. Då finns han där och drar upp mig. oftast hinner han stoppa mig i tid så vågdalarna inte blir så stora.

Trotts att det låter både slitsamt och riskfyllt är det sådan jag är och jag vill inte leva utan mina vågor men inte heller utan min ständige vågbrytare.
.

8 kommentarer:

malix sa...

vilken eftertänksam text, en sådan fin metafor för liv härlig text

Margareta sa...

Vilken fin känslosam text allt uttryckt i vatten. Att var någons våg eller vågbrytare låter båda meningsfullt!

Marica sa...

Vackra ord! Men jag upplevde den som lite rörig ibland.

liselotte sa...

En vacker text som beskriver livet med alla dess vågor

Salme sa...

Jag älskar verkligen hur du får fram känslorna i dessa vackra uttryck, jag ska spara min favorit av dem och använda det någon gång.

Tack för din underbart fina kommentar! Jag förstod vad du menade när jag läste den igen och rättade till det lite:)

Moslan sa...

smart

Anonym sa...

Vad fint du har skrivit =) jag gillade hur du använde orden, du fick dom att passa in så bra i texten. Svårt att förklara, men hoppas att du förstår vad jag menar =) jag tycker att du har skrivit texten fantastiskt bra!!

ha det bra, kram elin.

Cecilia Sahlström sa...

Ja se den kärleken:=)! Underbar symbolik, och äkta härlig kärlek! Jättefint skrivet, Tjotten! Hoppas allt är bra med dig! Kram Cissi