onsdag 27 maj 2009

Förförisk

Utmaning 147 - 27 maj
Skriv om en krydda.

Doften är förförisk. Inte konstigt att den annses vara den tredje mest potenshöjande doften av alla. Redan de gamla Egyptierna använde kryddan till sina finaste parfymer. I Kina annvänds den flitigt för att smörja in kalla händer och fötter. Kryddan har en värmande och anticeptisk verkan. Många kulturer använder den mot nedstämdhet och förlorad livslust. Då den dessutom är fantastisk om man har problem med matsmältningen, kramper i tarmarna och problem med gasig mage så förstår jag att livslusten kommer tillbaka om man slipper de besvären.
Men åh, visst är det något visst som händer när man känner denna mustiga, sötaktiga arom. Även jag som inte personligen behöver något potenshöjande kan känna att blodet rusar i kroppen. Men med dess värmande och blodcirkulations höjande effekt så är kanske inte den reaktionen så konstig. Så hem och baka kanelbullar och låt kanelens ljuvliga doft sprida sig i hemmet så önskar jag er en skön natt.
.

4 kommentarer:

KarinaHC sa...

Det var mycket jag inte visste om kanelen:)Din text är både varm och upplysande och det är en ovanlig kombination. Jag hittar inte ens något språkligt fel utan texten flyter på bra. Man vill inte sluta läsa.
Tack för din kommentar hos mig, det är lustigt att ni är flera som uppfattat texten som en bra inledning till en saga. Det hade jag ingen tanke på själv, var bara grymt oinspirerad

Lillemor sa...

Kanel! En favorit - och jag tyckte precis som KarinaB om att det var en massa nytt, det funkade när du skrev så, blev intressant.
Och det är OK att du garvar åt gurkmejeknävecken - det är inte konstigt om du associerar åt L, även om det inte var tanken. Ett gott skratt ska man ta vara på;-)

Marica sa...

Ojoj vilken härlig text! Jätte bra :) Jag satt och funderade på vilen krydda det bar, jag tänkte först på vitlök, sedan ingerfära, sedan vitlök igen, jag gillar att jag fick fundera. Och slutet är charmigt och uppmuntrande!

liselotte sa...

Fin text. Kul att man fick vänta till slutet för att få veta vilken krydda det var. Lärde mig mycket om kanelen som jag inte visste tidigar.e