tisdag 10 februari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

.


Skriv om hur någon väcker din (eller din huvudpersons) nyfikenhet
"All konstruktiv kritik är välkommen"

Texten i dag har ännu inte redgeras mer än med stavningkontrollen här i programmet


Jag hade satt mig till rätta, tagit upp min bok. Termosen och en chokladkaka hade jag lagt på det smala lilla bordet framför mig. Tåget var ganska tomt, så det skulle bli en lugn och härlig resa med min bok. Så sattes tåget i rörelse. Axlarna blev mjuka och sjönk ner. Andningen tog en djupare och lugnare melodi. Jag plockade upp boken och letade efter mitt hundöra.
Någon kom flåsande i gången, min start hade blivit störd. Då jag hade fönsterplats var jag tvungen att hänga mig över sätet bredvid för att se vad det var förnågon som stört mig. En liten tant med en stor gammal väska utan hjul. Inte så konstigt att hon flåsade. Jag tog min plats i besittning i gen och tog upp boken. Då damp den lila tanten med den stora väskan ner mitt mot mig. Men, jag tittade mig snabbt omkring. Här fanns hur mycket plats som helst, varför här? Jag gömde mig bakom boken, men kunde inte koncentrera mig. Då och då slängde jag en lite blick på tanten. Hon hade fullt upp med att ta av sig en grön tovad kappa, men halsduken kom i vägen hur hon än gjorde. Det var den längsta halsduk jag sett, stickad i olika breda ränder och inga i samma färg, typiskt ett sätt att bli av med restgarner. Lite skyldig kände jag mig allt av att sitta nyfiket tjuvtittande på henne utan att hjälpa till. Men hon klarade tillslut upp det. Hon fortsatte precis som jag hade gjort. En termos kom upp på det lilla bordet, så klart att hon hade en som var rutig i rött, orange och grönt, något annat hade varit otänbart. En orange smörgåslåda i plast med vitt lock sattes bredvid och så tog hon upp en bok. Så skönt att hon inte var den pratiga typen som ville berätta om sina förträffliga barnbarn och vackert ansade trädgård. Nu kunde jag lugn ta upp min bok igen.
Men vad var det tanten läste? Svensk-Dansk ordbok?
Jag åter gick till min bok. "Barbara såg djupt olycklig ut där hon stod lämnad på vägen" Danska? Vad skulle hon med det till? Hon verkar de inte vara någon som åker på en nöjesresa, ser snarare ut som det var första gången på mycket längre hon satt på ett tåg. Hundörat kom på plats igen och boken lade jag på sätet bredvid mig. Jag öppnade chokladen och tog en bit. harklade mig lite och frågade "Vill du ha en bit choklad?" Tanten tittade upp. " tack, kära du" svarade hon och sjönk in i sin ordbok igen. Utanför fönstret for åkrar, ängar och gårdar förbi, visst visste jag att det var vi som for, men det kändes alltid som värden for förbi. Varför hade hon inte nappat på mitt lilla försök till kontakt? Nyfikenheten tog överhand och jag var bara tvungen att fråga henne. Denna gång hostade jag lite diskret till innan jag gick rakt på sak. " Ursäkta men, jag blev lite nyfiken då jag ser att du läser en Dansk ordbok" Tanten tittade förvånat upp, hon ville tydligt inte bli störd. "Får jag läsa ifred om jag berättar?" Det var inte vad jag väntat mig, jag såg nog ganska rolig ut för tanten log uppmuntrande. " När jag var ung" började hon och jag slappnade av och lyssnade spänt. "ledde en förälskelse till att jag blev havande. Mina föräldrar tvingade mig att ta avstånd från både mitt barn och min förälskelse de hade andra planer för mig. Barnet adopterades bort och nu har jag hittat henne. Svårare än så var det inte. Hon är nu över 50 år och bor utanför Köpenhamn. Det är första gången jag ska hälsa på min lilla dotter och mina barnbarn. Så du ser, jag måste kunna prata med dem." Det blev en stunds tystnad, så fortsatte hon. "Får jag nu lov att åter gå till min bok?"
.

10 kommentarer:

Lillemor sa...

Strålande text. Tycker särskilt om "andningen tog en djupare och lugnare melodi" och beskrivningen av tanten -jag associerar till färgglada Mrs Weasley i Harry Potter-böckerna. Jag är där, i kupén, med dom.
Och så är jag en sucker för det här slags vändningar - när den som tror att hon ska bli störd, själv stör.
Rolig är den också.
Fan, vad bra. Och jag vill bara säja att jag läser dina texter utan att fundera särskilt mycket på eventuella felstavningar, det går obehindrat.
Hälsningar
drottningen av felsyftningar;)

Cattis sa...

Härlig text att läsa. Bryr mig inte heller om stavningen, fingrarna lyder inte mig heller varje inlägg.

Cattis

AnnChristin sa...

Det var en skön berättelse. Jag såg tanten, termosarna, böckerna, tåget och utsikten från förnstet. En intressant historia. Bra och välformulerad. Undrar hur det går med tanten när hon träffar barn och barnbarn?
Hälsningar
AnnChristin

Margareta sa...

Jag slås av att du i en kort text kan få fram ett så stort livstema som att bli tvungen att adoptera bort ett barn.Du gör det på ett så naturligt och lättsamt sätt. Och naturligtvis blir jag också NYFIKEN på hur det kommer att gå för tanten.
Kul också att irritation kan vändas till nyfikenhet och tur är väl det!

Margareta sa...

Tack Tjotten för att du frågar om Körsbärskvinnan. Det kom från den lilla pojkens inre som var en värld som inte många kände eller hade frågat efter. Jag är tacksam att jag under några år fick dela den med honom, det lärde mig mycket.

marmoria sa...

Suveränt! Liten berättelse som rymmer så mycket. Jag skrattar högt här på fiket där jag sitter och blir litet fuktig i ögonen också. Tack. Mycket, mycket bra berättat.

Sofie B-C sa...

Fantastisk läsning, Tjotten. Den här berättelsen njöt jag av. Du har ett särskilt sätt att fånga äldre människor på, tycker jag -som damen med löständerna. Och slutet, ja, det kom som en verklig överraskning. Jättefint! Hoppas allt är väl på Österlen. Som du ser har jag också varit ute på tåg och härjat, men nu ska vi äntligen koma iväg till mer fridfulla landskap! Kram, Sofie

Cecilia Sahlström sa...

Jättefin text! Den lilla damen är ju alldeles bedårande och fantastisk. Tänk vad en människa kan inrymma av lidande och ändå hopp! Strong kvinna. Dessutom gillade jag också vändningen med vem som egentligen stör! Mycket bra! Kram Cissi

Margareta sa...

Grodbyxpojken är stor idag. Vi fick 5 viktiga år tillsammans och jag tror att han fick med sig en del verktyg i lådan.
Han har lovat mig att en dag komma och hämta mig och köra mig i husbil runt i Europa.Jag väntar.

Miss G sa...

Medryckande! Jag får en känsla av att jag sitter i sätet bredvid och iakttar och lyssnar.