måndag 9 februari 2009

Dagens utmaning från SkrivPuff

-
Vad skulle hända om ...?
* All kritik är välkommen*
.
Vad skulle hända om jag hade kysst henne. Om jag tillåtit mig att att bara vara i nuet och följa med i tornadon. Vi stod mitt i den.

Hennes ögon talade sitt eget språk, de var glansigt intensiva. Läpparna fuktigt inbjudande, och munnen svagt öppen. Andningen snabbare och de röda fläckarna på hennes hals avslöjad allt förmycket. Genom henne syntes att jag skickade ut exakt samma signaler. Det var som vi redan börjat smälta samman. Jag kände hennes längtan. Hennes själ hade redan trängt in i mig, jag hade släppt iväg min på upptäcktsfärd i henne.

Ännu hade vi inte rört varandra rent fysiskt, som vid vinprovning. Rätt temperatur, en färg av djupast intensitet, inga flygtiga dofter utan sådana som tränger in och ger en försmak på vinet och till sist smaken, men vi vågade inte svälja i rädsla för berusningen. Inget borde kunna tränga sig i mellan oss.

Någon form av självbevarelsedrift lade en bild mitt huvud. Jag såg min fru Karin. På en sekund hade tornadon övergått till stiltje Gudinnan framför mig hade mist sin glans i ögonen, hon hade redan läst av mig. Hon vände sig om och gick. Jag stod skakande kvar.

Vad skulle hänt om vi hade kysst varandra? Skulle vi bli ett och lämna det vi båda hade. Jag var lycklig med Karin, ingen passion, men respekt och omtanke. Hon kände mig mer än jag själv och tvärt om. Hade det varit värt det. Hade inte ett nytt förhållande också bara blivit vardag så småningom. Det är något jag aldrig kommer få veta men jag är ändå glad över den erfarenhet tornadon gav mig.
.

9 kommentarer:

marmoria sa...

Det här är bland det svåraste som finns, att skriva en intim scen utan att drunkna i klyschor och du har lyckats bra. Bilden med vinprovningen är originell och bra. Jag gillar inte "den bruna färgen trängde in i mig" och "alltför... alltför" i satserna efter varandra.

Tjotten sa...

Marmoria.
Tack för kommentarerna. Jag förstår exakt vad du menade. De bruna ögonen tog jag bort helt då de var överflödiga, blev mycket bättre så. Och att upprepa sig mening efter mening är sådant jag själv brukar reagera på, men inte här. Alltid lättare att se andras misstag än sina egna.
Har gjort några förändringar. Det blev bättre.
Tack, det är så här jag vill få kommentarer så jag se och utvecklas.

Margareta sa...

En god erotisk beskrivning. Jag tycker om stoppet, att inte följa lockelsen och därför kunna bevara upplevelsen.
Och GRATTIS på födelsedagen hoppas att det blir en minnesrik dag!

Cecilia Sahlström sa...

Hej! Och jag tycker också att du har lyckats göra en kärleksscen, en erotisk scen utan att göra den klichéartad. Jag tycket också om vinprovarbilden! Mycket bra. Men jag hade vänt på "hennes själ hade redan trängt in i mig" och skrivit tvärtom, alltså. Det hade då blivit en dubbel bild.Dels bilden av det själsliga som tränger in och dels den könsliga. Men det kanske var meningen att det skulle vara en tvärtom-upplevelse. ATt hon s a s tränger in i honom. Intressant i så fall!
Cissi

Cecilia Sahlström sa...

För övrigt är det naturligtvis helt otidsenligt att vara hemmafru. Men det finns. Och det här är hämtat ur verkligheten, en artikel för ett antal år sedan om en kvinna som tog sitt pick och pack och flyttade ut. När hon väl återvände hade ansvarsbilden ändrats kapitalt. Den förväntade effekten uteblev inte. Jag tyckte det var ett intressant drag kvinnan gjorde. :=) Cis

Miss G sa...

Hett och medryckande! Fint! Men jag hade nog slutat före sista stycket efter "jag stod skakande kvar" eftersom du skriver så väl , så att vi läsare inte behöver det sista stycket. Vi fattar ändå.

Cecilia Sahlström sa...

Klart jag har tid:=)! För sånt här finns all tid i världen. Vad jag menade var ungefär: "Min själ hade redan trängt in i hennes och hon hade släppt iväg sin på upptäcksfärd i mig". Betydelsen förändras i och med detta byte. Därför att inträngandet är ju den s a s manliga symbolen för sexualitet. Din text är ju erotisk och därför är symbolen plausibel. Men å andra sidan är det ju faktiskt spännande att hon har företräde med inträngandet. Så jag vet inte jag, jag hade nog fel trots allt. Din variant är mer triggande för fantasin!

skimmer sa...

Hej Tjotten (undra vad ditt man betyder=?)

nej texten vacker kärlek, visst var det kul att skriva om en man, ur en mans perspektiv.

Jag älskade vinprovning/kärlek allegorin. skulle önskat att du tag det ett steg till och avslutade hans reflektioner i vinprovningstermer?

keep om writing!!

skimmer sa...

tjotten förra inlägget. undrade över ditt namn, inte din man???
Blev lite fel...*asg*