fredag 27 februari 2009

Dagens utmaning från SkrivKlotter

.
Skriv om en minnesvärd födelsedag.
.
Så hade den stora dagen kommit och allt var nästan som vanligt. Fylla 40 var väl en vanlig dag, eller? Ingen hade kommit och sjungit eller uppvaktat mig på sängen. Men jag hade fått min önskan att få sova så länge jag kunde, jag fyllde ändå på en Lördag så det var väl en rimlig present.

Alla andra var naturligt vis redan uppe när jag äntligen kom ur sängen. Svärföräldrarna var här och svägerskan med sin familj. De hade kommit i går efter som de hade 40-50 mil att köra. Det skulle bli en lite stilla tillställning i kväll, i all enkelhet. Min fru var tvungen att jobba hela dagen och svägerskan skulle följa med. Det var någon sådan där Tango workshoop med uppvisning och sådant. Det var det några gånger om året och så hade det fallit sig så att det var just i dag. Svärmor skulle åka på en antikrunda och leta loppis fynd och sedan hade hon bestämt att hon skulle ockupera köket så där skulle jag inte få vara. Svärfar hade lite bygge på vårt hus att sysselsätta sig med och svågern min lovade att ta tand om alla barnen så jag i alla fall kunde få göra som jag ville i dag.

En heldag i mitt växthus utan att bli stöd var ett ganska trevligt sätt att fira sin födelse dag på. Jag hade aldrig varit förtjust i stora fester och en massa människor, så det passade mig perfekt. Dagen gick och jag fick många växter om planterade och hade börjat sätta ut de tåligaste i min lilla handelsträdgård som jag drev på fritiden. Tiden bara rusade iväg. Svärmor hade varit snäll och kommit ut med kaffe och lunch till mig. Fast jag tror jag genomskådade henne lite. Hon ville inte riskera att jag kom in i köket för hon skulle göra tårtan till kvällen.

Frugan kom hem från jobbet och hon var så ledsen över att min stora dag hade blivit så vanlig. Men nu ville hon i alla fall få duka lite i fred och fixa med maten så hon önskade att jag kunde vara i växthuset en stund till. Inga problem, det hade faktiskt varit en härlig ostörd dag och alltid hade jag något att göra.

Min rara lilla duva kom ut och bad mig åka och hämta en smörgåstårta hon beställt men inte hann köra och hämta själv. Det gick väl bra så kunde jag köpa med lite godis till kvällen också. Skåpen i köket hade jag smygtittat i och det verkade som frugan glömt smågodis som jag gillar så mycket. På väg till affären så funderar jag lite på varför hon valt att beställa smörgåstårtan i Icabutiken, Klockargårdsbutiken låg bara 4 km hemifrån och nu fick jag köra 1½ mil. Men hon hade säkert fått något tips om att dom skulle vara godare, typiskt henne i så fall, det skulle vara det bästa.

Tårtan välplacerad i sätet bredvid mig och så kör jag ut från parkeringen. Mobilen ringer.
- Plex har rymt, någon nere vid sommarstuge området har hittat honom, du som ändå är ute och kör kan väl hämta hem honom. Frun låter som i upplösnings tillstånd och snyftar, det blev väl lite mycket för henne, jobb och så fixa lite för mig.
- Visst, visst.
Hon beskrev vägen. Vilken omväg det skulle bli och hunden som nu inte rymt på två månader. Jag trodde absolut det var slut på dom fasonerna. Pinsamt att behöva åka och hämta honom. Förbaskade hund, varför hade vi sagt ja till att ta hand om honom, än så länge hade han bara ställt till med problem.

Det var en jäkla smal grusväg. Snart måste jag väl vara framme. De skulle stå ute vid vägen med honom så det var väl lätt att hitta.
Men va, faaan! Massa folk på vägen och blixtar bländar mig. Nu har hunden ställt till det ordentligt. Alla verkar vara ute. Ett djupt andetag, så ska jag väl få möta dessa upprivna människor. Detta kan bli dyrt, bara hunden inte bitit någon.

Ute ur bilen så ser jag min gamla mamma med boa om sig. men hela tjocka släkten och gamla klasskomisar med familjer och .... Alla är utkädda i fina gamla kläder, barndoms vännen är butler och grannfrun servitris.
- Grattis älsklig! Min fru kramar om mig.
-Har du inte mistänkt något?Frågar hon sen.
Nej jag hade inte misstänkt något, inget alls. Dom klär ut mig till trädgårdsmästare. Här ska nu spelas ett lajvspel, något som är helt främmande för mig. Under kvällens lopp ska någon bli mördad och vi ska alla lösa mordgåtan.

En sådan fest det blev. Mordhistorien var fantastiskt kul, hade själv aldrig kommit på något sådant. Allt fungerade perfekt men så var det när min duva tog för sig saker. Maten hade hon stått och lagat i veckor innan och fryst in, inget hade jag misstänkt. Eftersom alla var övernattnings gäster så hade frugan även sett till att alla skulle komma hem på brunch dagen efter till oss.

Denna 40år fest kommer jag aldrig att gömma.
.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hihi, fiffigt. Har du vart med om det här själv kanske?

Tjotten sa...

Ja, det är jag som är frugan.

Cecilia Sahlström sa...

Hahaha...stackars din man, som trodde att det skulle bli en lugn och behaglig drönarfödelsedag! Och vad roligt, samtidigt, för honom! Du är tydligen en riktig fixare! Det hade jag verkligen uppskattat. Men samtidigt är jag en kontrollfreak, och vill helst se över allting själv. Inte så roligt att anordna festligheter för en sådan person, med andra ord.
Tack för kommentaren:=)! Cissi