tisdag 15 december 2009

Tupperware, haleluja!

Utmaning 349 - 15 december

Skriv om att ta vara på ett tillfälle.


Nej inte en inbjudan till. Tantparty. Nej.Hela jag skrek nej. Inte ett enda Tupperware party till har jag lovat mig själv och lovat min man. Jag vet hur det är, jag kan det där nu. Plastparty för tantklubben. Men hur svårt är det att säga nej, jag vill inte eller nej, jag kan inte, för att inte verka ohövlig. Denna inbjudan kom från min bästa, bästa väninna. Hon känner mig, kanske för väl. Hon vet att jag hatar sådant här. Hon vet också att jag inte kan säga NEJ om hon snällt ber mig.


Jag försökte faktiskt säga nej, tror jag. Fast hon ville jag skulle komma, ju fler som kom desto finare bonus till henne, inget köptvång, bra tillfälle att skaffa nya bekanta och gott fika skulle det bli. "Ja, jag kommer, det blir nog ganska trevligt i alla fall" sa jag. Och jag trodde också att denna gången blir det nog det.


Så kom Party kvällen. Plånboken lämnade jag hämma och det sista jag sa till mannen var "Jag kommer inte köpa något, det har jag redan bestämt".

I brochyren stod det: Med Tupperware sprider värmen och doften sig snabbt i köket ... va bra att jag var där och kunde få se dessa fantastiska produkter tänkte jag lite ironiskt. Detta var ett tillfälle jag inte fick missa.


Tupperware värdinnan hälsade oss alla sex förväntansfulla tanter välkomna. Enligt åldern så var väl ingen tant, men går man på sådant party så är man tant vilken ålder man än har. Sedan visade värdinnan upp de fantastiska saker som min bästa bästa väninna skulle få. Ett litet krux var det förståss. Ju mer vi handlade för desto bättre tackgåva skulle hon få. Såklart hon ville ha den finaste, TupperChe Kniv Set i nya festliga färger.


Så började värdinnan demonstrera. Först ut var Quick Chef III, den perfekta köksmaskinen utan ström. Så fantastiskt snabb, lättanvänd, lätt diskad och i den nya fina färgen röd. Denna var dessutom tre gånger snabbare än den tidigare utgåvan. Jag hade kommit hem med just denna fina köksmaskin för bara 599:- förra gången. Fast då i den nya fina färgen blå. Då gjorde jag mig genast impopulär genom att säga att jag bara använt min blåa variant två gånger och att jag tänkt lägga ut den på Tradera. Men jag fick minsan höra att denna nya röda var utrustad med tre knivar istället för två som den äldre modellen hade. Den hade inte varit så smidig till att hacka hårdare saker så nu var den omarbetad. Men jag mins minsan att redan då var Quick Chef otroligt snabb, den bästa på marknaden. Mitt tysta konstaterande var då att hur fantastiskt något än var så kunde det bli ännu mer fantastiskt.


Så visades fantastiska plast saker upp efter varandra. Alla bäst på marknaden, smartaste lösningen, i nyaste modernaste färgen och till ett hutlöst pris.


För var sak som visades så var det någon som redan hade den och den var så bra, den måste man ha. Eller så måste man ha en ny för nu fanns den i en finare modernare färg. Kvinnorna hetsade upp varandra. Alla skulle övertyga de andra om hur lättanvända, lättdiskade och snabba sakerna var. Jag var inte bättre jag. Sitter man mitt i Tupperwares suporterklubb så kan man inget annat göra. Det är som hjärntvätt. Nya aha upplevelser hela tiden. Det var ett under att vi överhuvud taget kunnat laga mat innan Tupperware fanns.


Ändå så gnagde små frågor i huvudet. Ska man tillaga riset i Easy Rice, tillaga grytan i Micro Plus Rund och grönsakerna i en tredje fantastisk plast bytta i mikron så han ju riset blivit kallt innan grönsakerna är färdiga. Eller så får man skaffa sig tre mikovågsugnar.


Någon multifunktionell förvaringslåda hade de inte heller. Antingen var de praktiskt hopfällbara, eller vattentäta, eller fryståliga, eller anpassade för mikron. Men jag vill inte lägga matresterna i en perfekt matlåda som går att fälla ihop och så glömma ta med den till jobbet. Då måste jag sedan byta bytta för att kunna frysa ner den till ett bättre tillfälle. Sedan måste jag förflytta den frysta maten till mickrobyttan innan jag vill mikra den för att kunna äta den. Jag vill ha en som kan användas till allt.


Men de har en "Allt i ett" Ultra Plus, kan allt, direkt från frys till ugn, till bord och mikrovågsug.Det enda jag hade att invända mot den var att det faktiskt går lika fort och smidigt med min gamla gryta som hållt i två generationer. Men hade jag haft 1349:- över så kanske ... nä jag kan ha roligare för dom slantarna.


Fördelen med dessa plastprodukter är att det är livstids garanti om man skött dem enligt anvisningarna. Men har produkten utgått får man en likvärdig och har locket till grytan gåttsönder (trots den otroligt bra kvalien) så kan det inte garanteras att man får ett nytt i sammma färg inte ens att det matchar. Men ändå ... Tusentals kvinnor kan inte ha fel. Det måste finnas en mening med att köpa en farvaringsask för matresterna för 199:- eller en salladsslunga för 379:-.


Jag skulle i alla fall inte köpa något. Men under den trevliga och goda fika stunden blev jag övertygad. En vispskål för att vispa grädde i utan att skvätta ner hela köket som man naturligt vis alltid annars gör var något jag saknade.


Nu sitter jag här och väntar på min vispskål för 249:-. Det ska bli roligt att vispa grädde i fortsättningen och så är den så snygg att jag kan servera direkt ur den. Den har den nya moderna färgen orange.

Min bästa bästa väninna fick sina knivar.

4 kommentarer:

liselotte sa...

Ja det är inte lätt att stå emot.Lycka till med vispningen.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Ja vi är många som vet hur det är. Känner köptvång fast det bedyras att det inte är det. Roligt beskrivet, kanske lite för långt.

Att vara tant tror inte jag har med en viss ålder att göra, utan hur man är. Säger jag bara för att jag är så gammal ;-).

Tjotten sa...

Håller med dig Ethel om att den var lång, lite väl lång. Hade jag orkat arbeta med den så kunde den bli "snabbare" så irronin bättre kom fram och det mer blev ett lite kåseri kring dessa partyn.

Pia sa...

Hoppas du blir nöjd med din oranga vispskål. :) Varför utsätter man sina vänner för home-partys?