onsdag 9 september 2009

Utmaning 252 - 9 september
Skriv om att ha tråkigt.

Söndag morgon, varför skulle jag vakna så tidig. Jag hade försökt somna om men de förbannade duvorna satt ute på telestolpen och kuttrade så det var lönlöst.
Morgontidningen hade inte kommit, antagligen hade sommarvikarien börjat, det brukade strula med tidningen då i några dagar. Jag tog istället med mig lokaltidningen som jag redan läst några gånger denna veckan. Kunde väl kanske hitta något att se fram mot att se på tv:n i kväll. Skit, det var ju söndag. Inget bra på söndagar, var det ingen som tittade på tv då. Då fick det väl bli en film i stället fast jag redan sett alla mer än en gång.
Jag hade gjort en liten lista på saker som skulle göras denna helg och listan var intakt, inget hade det blivit i går. Bara latat mig på stranden, fast vattnet hade varit kallt så inte gick det att bada. Inga andra hade varit där utan några ungar som grävde i sanden och var allt för högljuda i min smak.
.Så idag kändes listan lång. Laga mat till veckans matlådor, dammsuga, ringa Lena. Nu hade jag skjutit upp det så länge, det var så jobbigt att ringa henne. Hon bara gnällde om hur svårt det var nu sen Göran gåttifrån henne, men jag måste. Så många tråkiga måsten.

Söndag morgon. Jag vaknade tidigt av att duvorna kuttrade, det var så ljuvligt att jag passade på att ligga kvar och bara lyssna en stund. Skönt att få vakna till annat än väckarklockan. Morgonen blev tidig, idag skulle jag hinna med en del, men först kaffe och tidning.
Brevbäraren hade inte kommit, antagligen var det en sommarvikarie som börjat nu. Det kunde minsann inte vara lätt för dem att lära sig alla gator och turer och så mörkt som det var på natten när de var ute. Nä, tidningsbuden var beundransvärda, den yrkeskategorien borde uppskattas bättre. Nå ja, en sådan här underbar morgon var bara för skön för att förstöras av alla hemskheter det stod i tidningen om. Lokaldelen ögnade jag i alla fall igenom, alltid var det något man inte lagt märke till men så måste jag bara kolla tvprogrammen inför i kväll. Men som det brukade på söndagarna så var det inget av större intresse. Ofta när det vara så så kunde jag efter lite zappande bara råka hamna i något mycket intressant som jag annars skulle missa. Jag såg faktiskt fram mot att zappa lite i kväll.
Jag hade gjort en liten lista på saker som behövdes göras denna helgen. Listan var intakt då jag haft en skön dag på stranden i går. Vårsolen hade varit varm men havet var fortfarande kyligt. Men så skönt att få lite försmak på sommaren. Några barn hade byggt sandslott och det gav mig många härliga minnen från när jag och brorsan suttit så i timmar och byggt. Härligt att vissa saker aldrig förändrades.
Listan skulle betas av, den var inte lång men att laga veckans matlådor tog lite tid. Det var det väl värt jämfört med de där köperätterna. Och så var det dammsuga och ringa lena. Alltid lika skönt att få börja veckan med lite ordning och reda så jag slapp lägga tid på städningen mitt i veckan. Dessutom blev jag alltid så nöjd efteråt Lena hade jag inte ringt på ett tag, det hade blivit uppskjutit då det kändes förjobbigt med hennes sorg efter att Göran lämnat henne. Nu skulle jag ta mig tid att ringa henne, kanske till och med fråga om hon ville ha besök nästa vecka. Hade det varit jag som varit i den situationen hade jag inte velat bli bortglömd av vännerna. Kanske hon behövde hjälp med något, det kändes alltid så bra att kunna hjälpa andra.

Skillnaden mellan tråkigt och roligt är bara inställningen.

Ingen bra text precis men huvudtanken var god ;-), nu ska jag ha kul och koka äppelmos på all fallfrukt.

4 kommentarer:

marmoria sa...

Kul perspektiv! Snyggt att det inte var så drastiska skillnader mellan attityderna.

Sofie B-C sa...

Instämmer helt i vad du skriver om att det är i skillnaden i inställning som nästan allting ligger!

malix sa...

inställningen är det som gör saker annorlunda bra text

Drumalex sa...

Mycket bra iakttagelse. Behöver nog tänka på det där själv ibland.