söndag 14 juni 2009

Uppskattar din ärlighet.

.
Så har jag suttit och filat på en novell. Skrivit om och skrivit om och skrivit om. Tänkte faktiskt skicka in den till en tävling. Nöjd? Oh, ja, mycket nöjd, fick verkligen till det. Oväntat, lite överraskande, kärlek och ett slut som ställer frågor.

Så jag lämnade mitt skötebarn i händerna på min man. Jag är dyslektiker och behöver få det rättat men också höra hans åsikt. Det känns viktigt att ha delat med mig av mina texter och få synpunkter på dem innan jag släpper dem vind för våg.

Min man läste och rättade. När han läst klart hade han ett stort leende på läpparna, men slutet var inte kul, så, vad tänkte han. "Vad tyckte du" frågade jag förväntansfullt. Han tittade på mig och skrattet hängde i mungipan, "Det var det sämsta du någonsin har skrivit". Hoppsan, det var inte vad jag förväntade mig. Tror ni jag blev arg och sur eller? , jag var så glade för hans uppriktighet, jag vet nu att jag kan lita på vad han tycker och inte att han bara säger "Bra" för att jag vill höra det. Han förklarade lite hur han tänkte och jag kan förstå endel av det. Men så klart, jag var otroligt nöjd med min text och det blev ett svidande magplask. Sorligt, javisst. Jag tryckte jag bort novellen, med bara ett litet finger mot tangenten, klick. Borta..

Nu ska jag börja på en ny, och Gud så skönt att veta att jag får uppriktigt ärlig kritik på det jag skriver. Tack!
.

6 kommentarer:

Sofie B-C sa...

Vad spännande att du kommit så långt som till en första version på en novell. Grattis till det! Och så är det ju bra med uppriktig feed back så man har ngt konkret att jobba med. Såg att de utlyst en novelltävling i Skillinge, med dead line i slutet av maj ... Skickade du in? Kram, Sofie

malix sa...

härligt att ha någon som menar det den säger jag är själv en sanningsägare men alla uppskattar inte sanningen alltid. fast livskamrater ska väl tåla och våga och leva i sanning vad den än må vara härligt med en sådan man frågan är vad min man skulle slinkit undan med han är så förjordat smidig

marmoria sa...

Hej Tjotten!

Jag vet inte om du läser det här men jag skriver ändå att jag kommit tillbaka till puffen och saknar dig så. Håller tummarna för ditt "riktiga" skrivande!

OBS! Radera aldrig ett utkast. Aldrig någonsin. Förmodligen finns det en grodd där till något bra, även om helheten suger. Förresten är han för sjutton din man, inte din guru!

Unknown sa...

Nej! Varför tryckte du bort? Så får du inte göra. Aldrig slänga något, det vet du väl. Jag tycker du skulle ha gått på din känsla och skickat in. Lycka till i fortsättningen. Tänkte själv få till en novell till en tävling deadline nu nån gång i slutet av juli. Får se hur det går.

Tjotten sa...

Hej!
Nej han är inte min Guru ;-) och ska ärligheten fram så så skickade jag naturligt vis in, men det vet han inget om (förren nu kanske). Jo jag tryckte bort allt men letade upp det i papperskorgen. Hade jag haft något annat att komma med så men ... Han kan gott tro att jag för en gång skull lysnade på honom när han verkligen sa vad han tyckte ;-). Men det var dåligt, mycket dåligt. När vinnarna pressenteras så kan jag lägga ut den här så får ni läsa.
Kram på er, jag kommer tillbaka.

Cattis sa...

Du är för go du. Jag håller med de andra om att inte kasta det du skrivit. Välkommen tillbaka. Lycka till med ditt skrivande.

kram kram