onsdag 25 mars 2009

Anden i datorn 25 mars

Utmaning 84-25 mars
Du putsar din datorskärm och upptäcker att det bor en ande därinne. Vilka tre önskningar får du uppfyllda?


Ni, kan bara inte tro detta, det är något så knäppt, omöjligt men ... Ja, det hände när jag hade öppnat datorn och just kommit ut på nätet. Särmen blev suddig så jag tog pjamasärmen och försökte gnugga den ren. Men den blev bara suddigare och suddigare. Så blev det suddiga tredimitionellt. Suddet liksom kom ut ur datorn och med hög röst tilltalade suddet mig.

- God morgon, jag är din ande i datorn.

Jag tittade mig om, fanns det någon här som drev med mig, eller? Men jag såg ingen.

- Ska du inte svara något, jag talar till dig. Du som tydligen inte borstat håret och inte tagit bort gårdagens makeup. Vill du veta så ligger maskaran under ögonen.

- Är detta verkligen sant.

- Japp, du är svart under ögonen.

- , jag menade, är du en riktig ande.

- Ja, jag tror det, jag var det alldeles nyss i alla fall. Men jag brukar inte tycka att småprata är så väldigt intressant så vi kan väl gå direkt på dina tre önskningar.

- Tre önskningar!

- Tre önskningar, härmade anden mig lite sarkastiskt.

- Åh, detta har jag tänkt på många gånger men inte trodde jag att ... Första önskningen är naturligt vis att få oändligt med önskningar som alla kommer att gå i uppfyllelse och fred på jorden och ...

- Stopp, stopp! Det finns vissa regler också.

- Så är det alltid va, svarade jag lätt besviket.

- Jag är Anden i datorn. Jag kan bara uppfylla önskningar som ha ett samband din dator att göra och det du använder den till. Så klart inga andar kan godta önskningar om oändligt med önskningar. Vi kan inte styra över liv, död och kärlek, fattar du nu?

- Ja, nu måste jag tänka lite. Det blev tyst en stund och jag funderade och funderade men så harklade anden sig.

- Du får sätta lite fart nu, okej?

- Ja, då önskar jag mig snabbare uppkoppling den absolut bästa möjliga. Sedan vill jag att datorn blir ett med mig och alltid förstår vad jag vill så att jag slipper lägga massa onödig tid på att hitta rätt knappar.

- Ja den var svårare men det går då jag får kontakt med dig så fort du sätter fingrarna mot mina knappar, jag måste bara registrera dina fingeravtryck.Sätt händerna mot skärmen så jag kan scana av dem.

Jag gjorde som jag blev tillsagd.

- Det finns bara ett litet problem med detta och det är att skulle du av någon anledning hyvla av dig dina fingeravtryck så kan jag inte stå tilltjänst med denna önskan längre. Sista önskan då?

- Jag skulle kunna tänka mig att när mina fingrar rör dina knappar vill jag kunna skriva lika fort som jag tänker så jag inte hinner glömma av något undertiden, så alla tankar hinner komma med och felfritt med en gång. Fattar du?

- Ja, är detta din sista önskan? Anden lät nu otålig.

-Ja, det är det.

- Blunda nu och räkna bakåt från 10 så är jag borta och dina önskningar uppfyllda när du är nere på 0.

- 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0.

Jag tittade upp, datorn stod som vanligt framför mig, skärmen var välputsad. Så satte jag händerna på tangentbordet och skrev:

Detta kan ju bara inte vara sant. Herre Gud jag skriver vad jag tänker. Jag får inte tänka på att jag är kissnödig, inte tänka på att jag är kissnödig, skit det kommer på skärmen. Helvete jag skulle aldrig önskat mig att kunna skriva allt jag tänker. Så korkad jag är ...

.


7 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Hahaha....det var ju en rolig historia! Men också fin, med några extra sanna meningar. Bl a: "Vi kan inte styra över liv, död och kärlek, fattar du nu?" Den tyckte jag särksilt om. Den stämde med mig något sorgmodiga jag idag! Tack! Kram Cissi

liselotte sa...

En jätte rolig text och en piffig ingångsvinkel på övningen. Bra gjort

Miss G sa...

Så fruktansvärt roligt och oväntat slut!!! Kul med en vresig ande och det där med mascaran under ögonen. KUL!!!

Margareta sa...

Mycket fantasifull och kul. Och man kör inte med en ande hur som helst samt att det gäller att hålla koll på sina tankar!Läraktigt!

Cecilia Sahlström sa...

tack för avsmittningen! Och vad härligt att du mår så bra! Det är ju det som är så underbart med livet. Man kan vara nere i skoskaften ena dagen och den andra känns allting ljust och behagligt igen! Njae, jag är sjukskriven sedan ett tag tillbaka. De vet inte om jag har fått reumatism, läkarna men proverna indikerar det. Svullna leder, ont i rygg, händer och fötter. Låga blodvärden. Skit med det mesta. Jag kan inte köra motorcykel heller. Blä! Men samtidigt vet de ju inte och inte jag heller. Det är slitsamt! Men jag mår bättre i morgon, bara en tillfällig svacka! Av någon anledning har jag alltid sett mig själv som en sån där rundbukad docka som hur mycket man än puttar på den, alltid kommer tillbaka i stående! Hahaha...nåja, som sagt imorgon är en ny dag! Och jag har ändå haft en bra dag, bakat med min stora dotter A (snart 22 år) som pluggar och har lite tid över därför, till sin mamma. Tack för att du frågar. Kram Cissi

Ann Ljungberg sa...

Jättekul!

Gnapp sa...

*fniss* Var försiktig med vad du önskar, du kan få det...