måndag 7 december 2009

Äntligen måndag igen

Utmaning 341 - 7 december
Skriv om det bästa med måndagar.

- Patetiskt
- Är det mig du menar, har du sett dig själv?
- Sitta med ett kåt leende och dräggla över Hasses dotter.
- Lina var för fan intresserad och vacker att titta på. Du såg ju ut som en hora.
- Hora, ska du säga din kåtbock. Lina är för helvete bara ett år äldre än din egen dotter.
- Du kanske skulle vara glad om någon överhuvud taget hade visat intresse av Anna.
- Vad menar du med det.
Han gav i från sig ett hånfullt skratt och så kom det som brukade komma.
- Hon är så djävla lik dig.

Varför hade jag stått kvar och lyssnat. Dörren stängde jag sakta bakom mig. Jag kröp ner mellan de kalla lakanen. Helgen var i alla fall över. Några tårar fanns inte längre, bara en tomhet. Gunnar hoppade upp och kröp ihop som en boll vid min hals. Hans mjuka varama päls mot min kind. Nöjt började han spinna. Bara en sömn från måndagen och sedan nästan fem dagsars tystnad. Charaden den lyckade familjen, innan nästa helg kom.

11 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Vilken hemsk människa och så otroligt kränkande! Återigen ett bra inlägg, Tjotten! Cissi

malix sa...

Tror inte jag hann med läste texten flera gånger känslor lämnade den kvar och mjukhet i pälsen av katten, skulle vilja ha mera innan jag kastades in i koaset. Men sådan är ju även verkligeheten ibland är man i sammanhang där man inte fattar lite så kändes din text som att jag bara kom in och störde som om jag öppnade dörren och klev in i något som jag inte skulle vara i.

Anitha Östlund Meijer sa...

Sorgligt! Du förmedlar känslan jättebra och jag ser klart och tydligt det som händer i en rullande film framför mig.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Gillar den otäcka dialogen. Frågan är om det går att hålla en fasad om man stöter på unga flickor när andra ser. Ett destruktivt förhållande, som gör mig ledsen för dotterns skull.

Cecilia Sahlström sa...

Hmm..kanske att det var lite för mycket kring det vardagliga..Jag kan hålla med dig, nämligen..kanske inte det intressantaste inlägget precis. Men jag ville ge en vardaglig inramning innan jag kom till första riktiga mötet med Tomas. Kanske måste tänka om. Det är ju en roman jag skriver och jag vet inte om den behöver lite vardaglighet också. Är det fel tänkt? Skriv och berätta vad du tänker om det. Cissi

Margareta sa...

Ord kan lämna stora sår i en ung människa. Djur är ibland bästa läkemedlet med sin ovillkorliga kärlek.

Cattis sa...

Oh, vad bra text. Så många som njuter av veckan när de slipper sina plågoandar.

Drumalex sa...

Tänker på den stundande julhelgen när jag läser din text och vad den innebär för många, vuxna såväl som barn. Bra skrivet.

Pia sa...

Det är nog fler än man tror som leker mamma, pappa, barn och normal familj. Något som är väl värt att tänka på. Pia

Siestri sa...

Du kan verkligen förmedla med dina texter.
Känslor som kommer fram är både hatiska(mot mannen) och kärleksfulla(mot dottern.

garaget sa...

Snyggt att börja med dialogen. Att som läsare bara kastas in, det gynnade din historia.