tisdag 17 mars 2009

Utmaning 76 - 17 mars från SkrivPuff

.
Beskriv en grönsak i minsta detalj
.
Liten och rund, alldeles slät och bank.
Det enda som skiljer sig från dennes perfekta form är naveln.
Ett nätt sluttande med små veck är kanterna på detta kvist hål.
Där denna är avtagen från sin moderplanta, där är det ett lite hårdare och grönt.
Hela grönsaken är röd.
Varm klar röd färg med glans och viss känsla av genomskinlighet.
När jag stoppar den i munnen så känner jag den släta runda formen med tungan.
Storleken är perfekt för att ta i en tugga.
Nu tuggar jag inte ner denna pralin utan biter av halva för se dess inre.
Skalet är tunt.
Innanför sitter fruktköttet, rött lätt och saftigt.
Från fruktköttet som finns innanför skalet är skiljeväggar som möts i mitten.
Dessa väggar är tunna och delar av så det bildar rum för kärnorna.
Man ser de lättgrön beiga kärnorna innanför ett slätt mjukt gul genomskinligt hölje som är geleartat.
Plockar man ur kärnan från dess skyddande fuktiga hölje så så har man fröet.
Ett litet litet frö som kan bli till en stor planta med rätt vård.
Själva kärnan är mandelformad men känns ihålig när jag biter i den då det lätt knäpper.
Nu stoppar jag in allt i munnen.
Det släta köttet och det hala omringande fröna ge en angenäm mjuk upplevelse i munnen.
Jag känner solens värme och strålar i den.
Den ska plockas direkt från plantan, solvarm och mogen.
Smaken är kraftig och söt.
Som en tomat.
Finns inget att jämföra den vid.
En riktigt välvårdad tomatplanta där gröna varliga fingrar skött den smakar tomat, som en tomat ska smaka.
Annan beskrivning på dess smak går inte för mig att finna.
.

6 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Det var ju en fantastiskt bra beskrivning av en tomat. JAg förstod ganska omgående att det var det, av beskrivningen att döma. Vilket naturligtvis säger att din beskrivning var så rätt som den bara kunde bli. Undrar om det finns någon som ser tomaten på något annat sätt? För övrigt fick du mig att bli sugen på tomat, trots att jag inte är överförtjust i den grönsaken. Bra jobbat, Tjotten! Kära hälsningar Cissi

liselotte sa...

Kanonbra formulerat Tjotten. Du fick verkligen fram alla fina detaljer. Du förmedlade både en fin beskribning av grönsaken och en smakupplevelse.
Tack för dina kommentarer till mig.

Cecilia Sahlström sa...

Jag förstår att du skrattade, ibland när någonting skrivs så där abrupt och enkelt och bisarrt samtidigt kan man börja skratta i rena chocken, eller vad jag ska säga. Det är helt okej, tycker jag. Det är ju faktiskt någonting tragikomiskt över den bilden. Men jag älskar den där pojken, kunde jag känna. Därför att han är vacker i sin enslighet och skir och skör samtidigt. Klart man kan bli sugen på en grönsak bara av att läsa om den. Det lät ju så gott. Och jag äter faktiskt tomat också, helst tillsammans med avocado och rödlök. Då är det gott. Hahaha....Kram Cissi

Margareta sa...

Du fick verkligen fart på flera sinnen hos mig genom din delikata beskrivning!

Anonym sa...

En beskrivning i minsta detalj, nu blev jag lite sugen på att skriva en egen beskrivning, hehe.

Miss G sa...

Jättefint och ingående beskrivet utan att bli tråkigt - precis tvärtom lockade det mej att se tomater mer uppmärksamt i fortsättningen. Tänk att "en rutten gurka" kan skriva så bra ;-)