tisdag 31 mars 2009

Möte med författare 31 mars

.
Utmaning 90 - 31 mars
Skriv om ett spännande möte!
.
I höstas var jag genom jobbet representant för att marknadsföra våra skriv och läskkurser på "Bokensdag". Det är två dagars jippo i vår lilla grannby Skillinge. Men inget litet sådant utan något som växt och dragit till sig erkända författare och en del "kändisar".

Detta året var det författarsamtal med Herman och Birgitta Lindqvist, Håkan Nesser, Björn Hellberg, Karin Brunk Holmqvist, Klas Östergren och Isabelle Halvarsson. Jag var i paradiset. Tänk att vara en del av detta. Jag fick till och med byta några ord var med dem, inga spännande och stora möten men för lilla mig ändå något stort.

Så stod jag där vid mitt lilla bord och delade ut lappar och presenterade höstens literära arrangemang som vi hade. Tillslut hade jag den väl invanda strofen och den sockersöta rösten som på glad blandning mellan Göteborgska och Skånska sa:
-Hej! Är du intresserad av böcker? (mycket bra inledningsfras på bokens dag då ingen kunde svara nej).
- Skriver du lite själv?
Och så var jag inne i samtalet.

Så kom en liten dam i sliten röd fleecetröja. Hon gick med huvudet lite böjt och en sliten väska hängande över magen. Min första tanke var att hon kanske inte var så intresserad av en skrivkurs, kanske hon ville skriva lite om sitt liv för sina barnbarn eller ... Nä säkrare var nog att få in henne i en bokcirkel. Jag kastade i alla fall mig över den lilla gråa damen i den röda fleecen med min inledningsfras.
- Hej! Är du intresserad av böcker?
- Ja, svarade hon med en röst som passar en liten äldre blyg dam.
- Skriver du lite själv?
- Ja, lite, svarade hon lika blygt.
- Då kanske du skulle vara intresserad av någon av våra nybörjarkurser i skrivandets konst. Svarade jag med äckligt inställsam och sockersöt röst. Jag tog fram vår broschyr och visade vårt kursutbud och berättade allt om våra nybörjarkurser.
Hon verkade inte så intresserad, men inte helt avig. Tillslut så sa hon i alla fall att hon inte var intresserad av någon kurs. Men jag tänkte inte släppa den lilla damen så lätt. En bokcirkel skulle hon väl ändå vilja gå med i? Men, nej. Nu var hon lite mer bestämd men hon tog i alla fall mina papper och gick.

Mannen vid bokbordet bredvid mig kom fram och sa:
- Vet du vem det var som du försökte sälja på en nybörjarskrivkurs till?
- , svarade jag uppriktigt.
- Det var Margit Sandemo.
- Va?!
- Ja, hon som skrivit "Sagan om Isfolket" och säkert över 100 böcker till.

Ja det var ett spännande möte, kanske särskilt för henne. En annan gång ska jag berätta om den gången jag fastnade i ett samtal med en vegan då jag själv var på väg hem med tåg efter att ha gått en slaktkurs av tamkanin för husbehov. Det var verkligen ett spännande möte.
.

8 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Hahaha....har hon blivit liten och böjd, Margit Sandemo? Och dessutom blyg! Jag blev faktiskt förvånad....men så var det kanske tio år sedan jag träffade henne senast. Eller kanske till och med ännu längre. Roligt att du försökte sälja på henne en bokcirkel eller skrivarkurs...:=) Jag gillar det där att du berättar om sånt som kanske andra skulle känna prestigeförlust inför. Du är verkligen prestigelös! Den sidan av en personlighet är underbar! Kram på dig/Cissi

Cecilia Sahlström sa...

Jo självupplevt! Med lite fiktion inblandat. Minnet har suddats ut en aning. Slutet är sant, helt och fullt! Kram Cissi

Lillemor sa...

Jag tror att du måste skriva den andra texten också, för den blev jag väldigt intresserad av!
Men att sälja en skrivarcirkel till en författare är ju underbart, stor komik, du har talang för det situationskomiska vilket jag avundas dej, för det är så jäkla svårt.
Undrar vad hon tänkte? Tänker?

Cecilia Sahlström sa...

Nä då! Privat har jag träffat henne några gånger. Då var hon ganska stor och lite kraftig. Men å andra sidan, åren har gått och hon måtte vara över 80 år. Eller nåt! Kul historia i alla fall! Ja, hon är bofast där nu väl, hon är ju från Norge som du kanske vet. Fast halvnorsk. Intressant kvinna!

skimmer sa...

åhåh är detta sant!! sicken händelse.jag tycker du skrver den artikelmässig borde passa i en tidning...

Martin Hegardt sa...

Kul och välskriven text! Hade väl på känn att den lilla tanten inte var så grön när hon sa: Jo, lite...

Marie sa...

Om vi vänder på det! Vad underbart för en "kändis" att kunna gå ut och känna sig som en svensson! Tom på "Bokensdag"

liselotte sa...

En jätte rolig text. Skrattade högt för mig själv.Du beskriver det så fint