onsdag 25 februari 2009

Dagens utmaning från SkrivKlotter

Kommentars funktionen fungerar i dag!.

Skriv om en stökig folksamling

.

Folksamlingar är på något vis motbjudande. Nej, någon social fobi för folksamlingar har jag inte men det finns något olustfyllt med många människor i grupp. En grupp ses inte som en samling individer utan som en enda stor gemensam individ. Det värsta är att ingå i en själv.

En endags bussresa till Tyskland en så kallad "köpa på sig billig sprit resa" är något jag utsätter mig för med viss glädje då och då. Ser jag på oss utifrån så är det inte med stolthet jag tillhör denna grupp.

Det tar inte längre tid än till första kissepausenbusschaffören sätter upp ett litet bord där man efter blåsatömning snabbt kan fylla på igen med uppiggande och gladfylld dryck. Irichcoffe i vit plastmugg dricks på stående fot och genast har det bildats en grupp med samma mål.

Så blir det stopp vid första butiken. Bussens dörrar öppnas och ut i morgon kylan väller en skock hungriga tigrar, eller snarare ett gäng getingar som ska ner i samma saftflaska. Med de största vagnarna ockuperas hela butiken. Knuffande och trängande. Högludda rop som "Kerstin romen har blivit en krona dyrare sen sist", "är det någon som vet var likörerna står", "kommer vi till något ställe senare som har billigare Pripsblå". De stackars tyskarna som skulle handla mjölk och ägg till lunchens omelett står nu upptryckta mot väggarna och kommer ingen vart. Visst är de lite vana, förbannar sig själva att de gick till affären just i dag när dessa berusade getingar surrat in. Så har äntligen alla gruppmedlemmar fyllt upp halva butiken med köer till kassorna. I väntan på betalning så tittas det i varandras korgar och helt plötsligt är det många som just upptäckt sig behöva mer än som funnits på inhandligs listan. Passande av varandras korgar springer hälften omkrig och letar upp just det där som saknades, dirigerade av de i kön. Väl utanför känner ingen av den fortarnde kyliga morgon luften.

Så när bussen är packad med sprit, fylleglada passagerare som intagit ett par stärkande droppar till i vit plastmugg så ska snart samma men ännu lite gladare gäng invadera nästa butik.

Jag skäms över att då och då låta mig tillhöra denna stökiga folksamlig, men det är bara i eftrerhand. Inte just då, med väninnan på sätet bredvid, glatt klingand vinglas och stora förväntningar.

.

9 kommentarer:

Tjotten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
marmoria sa...

Du är en så god iakttagare! Gillar getingbilden skarpt. Hade ingen aning om att dessa resor existerar!

Anonym sa...

Man skulle kanske åka på en tysklandsresa. Det verkar ju ganska mysigt ändå trots rusningen och trängseln. En sak som du skulle kunna förbättra är (detta är bara vad jag känner - jag kan ju ha helt fel) Jag känner att stycke fyra är klimax i texten och de tre första styckena är en slags förklaring till denna. Kanske kan du göra dem lite kortare så att man fortare kommer till klimax och in i handlingen. Men så är jag oxå en riktig sucker för in medias res.

Anonym sa...

Och jag tycker du är lysande på beskrivningar. Stycke fyra är super.

Cecilia Sahlström sa...

Hej!! Rolig och insiktsfull beskrivning av svenska galenskaper. Om suparna. Om den svenska köpglädjen - åtminstone när det gäller billig sprit. Har varit där jag också! Det är faktiskt roligt, men traumatiskt samtidigt!
Kram
Cissi

Anonym sa...

Det är med glädje som jag tillsammans med dig utgör en del av denna folksamling, som du så träffande skildrar.

Lillemor sa...

Jag hörde en sr-dokumentär för några år sen om samma företeelse och jag tycker att den här är helt i klass med den. Ögonblicksbilder, dom stackars tyskarna (!) och förväntningarna.
Gillar!

skimmer sa...

hoppas det funkar med feeeedbacken!!!

jättebra text om en folksamling man kan skämmas för men eg inte gör.

liselotte sa...

Jag gillad uttrycken de berusande getingarna som flyger galet omkring. Träffsäkert beskrivit och underhållande läsning